per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-07-23
15
62
5
16
10.22034/bagh.2018.66280
66280
Research Article
شبکههای سبز منظرین؛ نقش مفصلبندی در یکپارچگی فضاهای سبز در منظر شهرهای معاصر ایران
Green Landscape Networks;The role of articulation in the integrity of green space in landscapes of contemporary cities of Iran
پریچهر صابونچی
parichehr.saboonchi90@gmail.com
1
حمیده ابرقویی
hamide.abarghouyi@gmail.com
2
حشمت اله متدین
motedayn@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد معماری منظر
کارشناس ارشد معماری منظر/ دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی، دانشکده معماری، پردیس هنر های زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
به دنبال مشکلات زیستمحیطی، اجتماعی و هویتی شهرها، ناشی از وسعت گرفتن آنها و نفوذ هرچه بیشتر فضاهای انسانساخت به فضاهای طبیعی، فضاهای سبز نه فقط بهعنوان لکهای سبز در برابر تودهها بلکه به مثابه عاملی برای ارتقای زیست شهروندان شناخته میشوند. امروزه زیرساختهای طبیعی و شبکههای سبز یکی از ساختارهای اصلی شهر هستند که جمیع ابعاد کیفی و کمی منظر شهر را مورد توجه قرار میدهند. در سالهای اخیر نیز اقداماتی برای توسعه فضاهای سبز شهرهای ایران به عمل آمده اما نتیجه و اثرگذاری اقدامات بشدت کم بوده و کیفیت مورد انتظار به دست نیامده است. مطالعات حاکی از آن است که عامل اصلی بیکیفیتی، رویکرد تکبعدی و بخشی به این مقوله در بخش کلان -بهمعنای عدم درنظرگیری ارتباطات متناسب با دیگر ساختارها و عملکردهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی شهر- و همچنین نبود پیوستگی و انسجام در میان اجزای شبکه سبز در بخش خُرد است.این پژوهش با هدف یافتن رویکرد و راهکاری مناسب برای بیکیفیتی شبکههای سبز شهرهای معاصر ایران، ضرورت وجود شبکههای سبز منسجم و پیوسته در ساختار شهرها را از طریق تحلیل محتوایی و تاریخی آنها، در شهرهای گذشته و معاصر ایران مورد بررسی قرار میدهد و معیارهای شکلگیری شبکههای سبز منسجم را به لحاظ کالبدی و معنایی دنبال میکند. مطالعات پیشرو نشان میدهد که به منظور خروج از بحرانِ عدم مطلوبیت فضاهای سبز، باید امکان پیوند چندجانبه زیرساخت سبز با سایر زیرساختها و وجوه مختلف زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی شهر را فراهم شود. از سویی دیگر این پیوند و اتصال نیز باید میان اجزای شبکه سبز برای حفظ پیوستگی و انسجام شکلی و کالبدی، معنایی و عملکردی آن برقرار شود. این مقاله برای تحقق انسجام درونی و بیرونی شبکه سبز شهر، راهکار مفصلبندی را بهمثابه شیوهای منظرین پیشنهاد میدهد. بدین معنا که مفصلبندی با تأکید بر کالبد، کارکرد و نقش هویتی ساختار سبز شهر، مبنایی برای انتظام و سازماندهی فضاهای سبز نسبت به سایر ساختارهای شهری و عاملی مؤثر بر کیفیتبخشی آنهاست. همچنین مفصلبندی با ایجاد شبکهای واحد از فضاهای سبز، سبب ادراک و فهم بهتر شهروندان از منظر و محیط طبیعی و زمینهساز افزایش خوانایی و هویت شهر میشود.
Following the environmental, social and identity problems in cities generated by urban expansion and invasion of built spaces to natural spaces, the green spaces are recognized not only as green fragments that are in contrast with urban masses, but also as effective factors in enhancing the citizens’ lives. Currently, natural infrastructures and green networks are considered as the main urban structures that take into account all the qualitative and quantitative aspects of the city. Recently, multiple measures have been carried out to develop green spaces in t cities of Iran; however, they have not been effective in achieving the expected quality. Studies reveal that the main reason for qualitative deficiencies is the partial and one-dimensional view to this category in the macro-scale – i.e. ignoring a proper relation with other structures and social, economic, and environmental urban functions - and the existence of incoherent green network components in the micro-scale. This paper aims at finding the appropriate approaches and strategies for resolving the qualitative deficiencies of green networks in contemporary cities of Iran and to scrutinize the necessity for existence of an integrated and coherent green networks in city structures through the historical and content analysis of the past and present cities of Iran. Moreover, it tries to seek the criteria for the formation of green coherent networks in terms of physical and semantic aspects. The research studies indicate that green infrastructures should be connected to other infrastructures, and different environmental, economic and social features of the city in multidimensional aspects in order to solve the inadequacy problems of green spaces. Additionally, this connection should be established between the components of the green network in order to preserve its formal, semantic, and functional cohesion and integrity. This paper proposes the articulation strategy as a landscape approach to realize the internal and external cohesion of the green city network. In other words, articulation, with emphasis on the physic, function and role of identity in the urban green structure, formulates a basis for the organization of green spaces in relation to other urban structures and can be regarded as a factor for enhancing quality. Moreover, articulation created by an integrated network of green spaces would lead the citizens to better understand and perceive the landscape and natural environment, and eventaully enables legibility and identity in the city.
http://www.bagh-sj.com/article_66280_bdcfc0f452c6f4064305f10ba494d04b.pdf
زیرساخت شهری
شبکه سبز
مفصلبندی
پیوستگی منظرین
Urban infrastructure
Green network
Articulation
Landscape connectivity
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-07-23
15
62
17
24
10.22034/bagh.2018.66282
66282
Research Article
مفهوم طراحی مشارکتی منظر
The Concept of Participation in Landscape Design
سید امیر منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
مهدا فروغی
mahda_foroughi@yahoo.com
2
استادیار دانشکده معماری. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران
کارشناس ارشد معماری منظر
بیان مسئله: کلمه مشارکت از حدود دویست سال پیش، برای اولین بار در امور سیاسی اروپا، برای مشارکت مردان در رای دادن و تصمیمسازی مطرح شد. پس از آن، بهتدریج استفاده از این کلمه در سایر ابعاد اجتماعی و محیطی اروپا، رواج پیدا کرد. از حدود سال 1370 تا به امروز در کشور ایران، شاهد استفاده روز افزون از این کلمه در ابعاد گوناگون هستیم. بدین ترتیب، عباراتی نظیر مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی، مدیریت مشارکتی و منظر مشارکتی در طی چند دهه اخیر رواج یافتهاند. علیرغم استفاده فراوان از عبارت منظر مشارکتی در متون تخصصی، مفهوم دقیق این عبارت در هیچ یک مشخص نشده است و نوشتارهای متعدد، معانی متفاوتی برای آن در نظر گرفتهاند. هدف: با توجه به این چندگانگی مفهومی عبارت منظر مشارکتی و همچنین به کارگیری عبارات متعدد و مشابه برای این مفاهیم، هدف این نوشتار، بررسی مفهوم طراحی مشارکتی منظر است. روش تحقیق: روش تحقیق به صورت کیفی و تحلیل محتوا است. ابتدا مفهوم واژه "مشارکت" و کلمات مشابه با آن در متون ایرانی بررسی شده است. سپس در خصوص واژه "منظر"، به دیدگاه متخصصان پرداخته شده است. در نهایت، مفاهیم قابل اتخاذ از کلمه "منظر مشارکتی" از دیدگاه نویسندگان داخلی تبیین شده است. همچنین مفهوم عبارت انگلیسی Participation in landscape Design نیز بررسی شده است. نتیجهگیری: در نهایت با بررسی های انجام شده، مفهومی برای طراحی مشارکتی منظر مشخص شد که علاوه بر آنکه ابعاد عینی و ذهنی منظر را در برمیگیرد و همچنین برای بیان این مفهوم، عبارت طراحی مشارکتی منظر به جای سایر عبارات مشابه پیشنهاد شد.
Problem statement: The word participation was introduced for the first time in European political affairs for the participation of men in voting and decision-making, about two hundred years ago. Subsequently, the use of this word gradually became widespread in other social and environmental dimensions of Europe. From around 1991 until now in Iran, we see an increasing use of this word in various dimensions. Thus, phrases such as political participation, social participation, civil participation, participatory management and landscape participation become popular over the last few decades. Despite the frequent use of participation in landscape in technical texts, the exact meaning of this term is not specified anywhere, and several texts have considered different meanings for it. Purpose: Given this conceptual multiplicity of participation in landscape, as well as the use of multiple and similar phrases for these concepts, the purpose of this paper is to examine the concept of participation in landscape design. Research Methodology: The research method is qualitative and content analysis. At first, the concept of the word "participation" and similar words have been examined in the Iranian texts. Then, in terms of the word "landscape", the experts view has been considered. Finally, the concepts that can be comprehended from the word "participation in landscape" are explained from the perspective of domestic writers. Also, the concept of participation in landscape design in English has also been reviewed. Conclusion: Finally, a concept was found for "participation in landscape design" through the studies that in addition to considering the objective and subjective aspects of landscape, the concept of participation in landscape design was proposed instead of other similar terms to express this concept.
http://www.bagh-sj.com/article_66282_8fe9dc0d90b370fde9a281da74f6a6ae.pdf
مشارکت
منظر
طراحی مشارکتی منظر
participation
landscape
Participation in landscape design
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-07-23
15
62
25
36
10.22034/bagh.2018.66283
66283
Research Article
الگوی توسعه شهری مبتنی بر عناصر طبیعی و ارزش آفرین نمونه مورد مطالعه: مادیهای اصفهان و ارزشافزوده آن بر بافت همجوار
A model for urban development based on natural infrastructure Case Study: Ditchs (Mãdi) of Isfahan and its value added
علیرضا ارثیا
alireza.arsiya@yahoo.com
1
محمد رضا مهربانی گلزار
m.mehrabanigolzar@gmail.com
2
دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
توجه به زیرساختهای سبز میتواند عاملی مؤثر برای کاهش مشکلات شهرهای امروزی باشد؛ به طوریکه احیا و ارتقای آنها به عنوان یک ساختار برای حل مشکلات روزافزون شهرها میتواند راهگشا باشد. از طرفی توجه به تأثیر این زیرساختها بر محیط اطراف از اهمیت بسیاری برخوردار بوده، به گونهای که افزایش ارزشافزوده زمین در مناطق تحت پوشش این عناصر سبز در کنار ارتقای کیفیت محیطی بر همه جنبههای زندگی تأثیرگذار خواهد بود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مادیهای اصفهان که به عنوان یک زیرساخت سبز در شهر اصفهان جریان دارد بر ارزشافزوده زمین است. در کنار آن تأثیر مادیها بر ارتقای کیفیت زندگی و همچنین توجه به الگوی مادیها برای توسعه مناطق کمتر توسعهیافته مورد توجه قرارخواهد گرفت. بنابراین بیان مسئله را میتوان بر مبنای اثرگذاری مادیها بر روی قیمت زمین، نقش مادیها بر کیفیت و ارتقای ساکنین و محیط زندگی و همچنین استفاده از الگوی مادیها برای ارتقای کیفیت مناطق کمتر توسعهیافته بیان کرد. روش تحقیق بر مبنای توصیفی-تبیینی (تشریحی) بوده و نتایج نشان میدهند، برخلاف تصور اولیه که در گذشته خانه بسیاری از متمکنین برای استفاده از آب و سرسبزی محیط در کنار مادیها ساخته میشده است. بنابراین دارای ازش مادی زیادی بودند، امروزه به علت وجود مشکلات ناشی از خشکسالی در چند سال اخیر و حفظ حریم مادیها، تمایل شهروندان برای سکنی گزیدن در کنار مادیها کاهش یافته و این خود عاملی مؤثر برای کاهش ارزشافزوده زمین در مناطق تحت پوشش مادیهاست. از طرفی بررسیها نشان میدهد که ارتقای کیفی محیط اطراف مادیها عاملی مؤثر برای استفاده شهروندان از آنها به عنوان یک مسیر سبز و عنصری خاطرهانگیز برای گذراندن اوقات فراغت خواهد بود. بنابراین توجه به این زیرساخت سبز برای ارتقای مناطق کمتر توسعه یافته و کاهش مشکلات شهری نیز میتواند مورد توجه قرارگیرد. البته رسیدن به این اهداف همگی در گرو مدیریت آب و به طبع دادن حقآبه مادیها خواهد بود.
An effective factor in reducing the problems of modern cities is to use, regenerate and enhance green infrastructure to tackle the increasing problems of cities. From the one hand, the green infrastructure significantly influences the surrounding environment. On the other hand, the increase of the value added to the lands in the areas covered by these green elements can enrich the environmental quality in addition to improving all aspects of life. This study aims at investigating the effect of Isfahan Madis, as green infrastructures of Isfahan city, on the increase of value added to the adjacent lands. Moreover, the impact of Madis on improving the quality of life, as well as Madis patterns in promoting less developed regions are put into further scrutiny. Therefore, the influence of Madis on land prices, the role of Madis on the quality and promotion of residents’ life and the living environment, as well as the use of Madis patterns in improving the quality of less developed regions can be stated as the research problems in this study. This study adopts a descriptive-explanatory research method. The results indicate that, despite the fact that wealthy people used to build their houses near Madis to benefit from the water and greenery in the past, the trend is reversed due to drought problems in recent years and providing privacy for the Madis. This has been an effective reason for the decline of the value added to the lands covered by Madis. Furthermore, studies show that improving the quality of Madis surrounding environment can induce the citizens to use these lands as green paths and memorable places for leisure times. Hence, using this green infrastructure to promote the less developed regions and reduce urban problems can be considered as a solution which is highly dependent on irrigation and water management and consequently the rights that are considered for Madis waters.
http://www.bagh-sj.com/article_66283_c03090c0f11452ce1e6191ce9362674a.pdf
مادی
زیرساخت سبز
ارزش افزوده
کیفیت زندگی
الگوی توسعه
Madi
Green infrastructure
Value Added
Life quality
Development pattern
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-07-23
15
62
37
46
10.22034/bagh.2018.66284
66284
Research Article
بررسی محدوده باروی قدیم شهر تبریز با استفاده از منابع تاریخی
Investigation of the Old City Wall of Tabriz from Historical Sources
ساناز جعفرپورناصر
s.jafarpour@aui.ac.ir
1
دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
با پایتخت شدن تبریز در دوره ایلخانان (حک: 736-653 ه.ق.)، شهر به ناگاه با مهاجرت گسترده تودههای مردمی مواجه شد. به نحویکه طی مدت کوتاهی در محدوده بیرونی هر یک از دروازههای باروی شهر، محلاتی متعدد برابر با وسعت شهر قدیم شکل گرفتند. این امر تبیین موقعیت اراضی در ناحیه ربض و شارستان را از لحاظ مالکیت همارز کرد، چنانکه در اسناد و مدارک ثبتی مانند وقفنامهها به وفور با اصطلاحاتی همچون محلات درونی و بیرونی، و یا داخل شهر و خارج شهر روبرو میشویم. از آنجا که محدوده باروی قدیم به عنوان معیاری جهت تفکیک موضع محلات و تعیین حدود شهر قدیم بهکار رفته است، تدقیق در محدوده باروی قدیم تبریز (احداث : 435ه.ق.) عاملی تأثیرگذار در شناخت روند توسعه کالبدی شهر تاریخی قلمداد میشود. از اینرو تحقیق حاضر سعی دارد با شناسایی حریم باروی قدیم، تعداد و محل دروازههای تاریخی آن، نظام ساختاری شهر تبریز طی قرون میانه اسلامی را مورد بازخوانی قرار دهد. از طرفی، با توجه به آنکه نقشه دارالسلطنه تبریز (ترسیم : 1297ه.ق.) نشانگر موضع دروازههای نهگانه باروی نجفقلیخانی است، این سؤال مطرح میشود که محدوده باروی قدیم تبریز نسبت به باروی اخیر شهر که پس از زمینلرزه 1194ه.ق. برپا گشته در چه موقعیتی واقع بوده است؟ بر این اساس با بهرهگیری از منابع تاریخی، نام و تعداد دروازهها و محل استقرار هر یک به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفت، سپس دادههای بهدست آمده با اطلاعات حاصله از نقشه دارالسلطنه به منظور تعیین موقعیت مکانی دروازههای باروی قدیم انطباق داده شد. جهت نیل به اهداف پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی برای دادهاندوزی استفاده شده است. منابع گردآوری دادهها نیز شامل اسناد و مدارک نوشتاری و تصویری همچون کتب مورخین، وقفنامهها، و نقشههای تاریخی است. در نهایت نتایج حاصل به صورت نقشهای شهری مربوط به اواخر قرن ششم هجری ترسیم شد که نشانگر همپوشانی محدوده باروی قدیم شهر تبریز با محدوده باروی نجفقلیخانی است.
Being selected as a capital city during Il-khanid dynasty (1256-1335), Tabriz confronted a large-scale immigration to the city. Very soon it caused the formation of several neighborhoods each as large as the old city area, by the city wall gates. Accordingly the land ownership in Rabaz became as important as Sharistan and gradually in the land registration documents as well as endowment documents the terms of "inner and outer quarters" and "inside and outside the city" could be found abundantly. Since the area of the old wall has been used as a criterion for separating the position of quarters and determining the area of the old city, the excavation within the boundaries of the old wall of Tabriz (construction: 435 A.H.) is an influential factor in the recognition of the physical development of the historic city. Therefore, the present research attempts to reconsider the structural system of the city of Tabriz during the Middle Ages by identifying the boundaries of the old wall of Tabriz, and the number and the locations of its gates. On the other hand, considering that the map of Dar al-Saltaneh-e Tabriz (Draw: 1297 AH /1880 A.D) indicates the position of the nine gates of the Najafqoli-Ḵāni Wall, this question arises that the boundary of the old wall of Tabriz to the recent wall of the city that after the earthquake of 1194 A.H. /1780 A.D. has been constructed, in which position has it been? Thus, by using historical sources, the name and number of the gates and the location of each one were studied separately. Then, in order to determine the locations of the gates of the old wall, the obtained data was compared to the data from the Dar-al-Saltaneh map. In order to achieve the research objectives, qualitative content analysis method for data analysis has been used. Data collection sources include written and visual documents such as historians’ books, endowments, and historical maps. Finally, the results were drawn up in the form of a sketch city map dating to the end of the 6th century A.H., indicating the overlapping of the area of the Tabriz’s old wall with the boundaries of the Najafqoli-Ḵāni Wall.
http://www.bagh-sj.com/article_66284_c9d20260ffb116e5f15b548f803c96b3.pdf
باروی قدیم شهر تبریز
دروازه
محلات درونی و بیرونی
باروی نجفقلیخانی
منابع تاریخی
Old City Wall of Tabriz
gate
Inner and Outer Quarters
Najafqoli-Ḵāni Wall
Historical Sources
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-07-23
15
62
47
56
10.22034/bagh.2018.66285
66285
Research Article
مفهوم هویت و رویکردی فلسفی به هویت و ماهیت شهر
Concept of Entity and a Philosophical Approach to Entity and City Nature
مهدی واعظی
mahdivaezi2012@mailfa.com
1
مسعود علیمردانی
ma_alimardani@yahoo.com
2
کارشناس ارشد معماری و طراحی شهری.
دکتری شهرسازی، استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
پژوهش حاضر برگرفته از رساله کارشناسی ارشد طراحی شهری است که با موضوع ارتقای هویت کالبدی سیما و منظر شهر اسلامشهر در دانشگاه شهید رجایی ارایه شده است. دیدگاههای موجود در مورد چیستی هویت شهر و علل1 ایجادی آن متفاوت و بعضاً پراکنده هستند. عدهای از پژوهشگران هویت را صرفاً معنای ذهنی2 نهفته در تاریخ شهر دانستهاند و عدهای دیگر آن را در انسجام و تداوم ویژگیهای کالبدی و کیفیت محیط جستجو میکنند. این پژوهش با عنایت به تفاوت ریشهای مفهوم هویت در فلسفه غرب و فلسفه صدرایی سعی بر آن دارد تا با بررسی وجودی و اصالت هویت شهر، رابطه ذات و اعراض، مقدمه و مؤخرۀ تقریر هویت شهر را اثبات کند. دو فرضیه وجودِ ذهنی و حقیقی برای هویت و قائل شدن صغرا و کبرا (مقدمه و مؤخره) برای وجود هویت راهبرد تحقیق را مشخص میکنند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی و توصیفی با استفاده از نظریههای موجود در اسناد مکتوب و استدلال منطقی و تطبیقی نظریههای فلسفی موجود از جمله اصالت وجود، هستیشناسی، پدیدارشناسی و حرکت جوهری3 به صورت استنتاج عقلی- فلسفی است. از نتایج حاصل از پژوهش در حوزه وجودی و اشتمالی هویت شهر، میتوان در تبیین ریشه و منشاء هویت شهر در غرب و فلسفه اسلامی، فهم رابطه وجود و ماهیت برای ادراک هویت بهره برد. نهایتاً این فرض که هویت شهر وابسته به جسم شهر است (مانند روح که در جسم حلول مییابد). و هویت با مفهوم ذهنی و حقیقی به مناسبات انسانی مربوط میشود به اثبات خواهد رسید. شهر بدون زمینههای هویتی، مانند جسم بدون روح است. و روح نیز قابل تقریر نخواهد بود مگر در قالب جسم و تجسم در ظاهری هم سنخ که همان ماهیت یا کیفیت شهر است.
The research is derived from the master thesis of urban design, which is presented with the topic of promoting the physical entity of image and landscape of Islamshahr at Shahid Rajaee University. Existing views on the quiddity of city entity and its causes1are different and sometimes sporadic. Some researchers have identified entity as merely conceptual meaning2hidden in the history of the city, and other researchers look for entity in the integrity and continuity of physical features and the quality of the environment. The study, based on the fundamental difference between the concept of entity in western philosophy and Sadra’s philosophy, attempts to prove the entity of the city by considering the existential and primacy of the city entity, the relationship between essence and accidents, and the prologue and the epilogue of the statement of city entity. Two hypotheses, that is, the subjective and real existence of entity and introducing the minor premise and major premise for the existence of the entity (the prologue and the epilogue), determine the research strategy. The research method uses the qualitative -descriptive method using the theories in written documents and the logical and comparative reasoning of existing philosophical theories, including the primacy of existence, ontology, phenomenology, and substantial motion3 as a rational-philosophical inference. The results of research in the field of existential and inclusiveness of city entity can be used to explain the origin of the entity of city in the West and Islamic philosophy, the understanding of the relation between existence and nature to percept entity. Ultimately, the assumption that the entity of the city is dependent on the framework of city (like the soul that is manifested in the body) and that entity with the subjective and real concept is related to human relations, will be proved. A city without ideational backgrounds is like a body without soul. And the soul can’t be presented except in the form of a body and embodiment in the cognate appearance, which evidently is the nature or quality of the city.
http://www.bagh-sj.com/article_66285_95d3075193eacf8abe2498070adadf11.pdf
هویت شهر
ماهیت
ابعاد هویت
حرکت جوهری
کیفیت محیط
City entity
nature
Entity dimensions
Substantial motion
Environmental Quality
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-07-23
15
62
57
68
10.22034/bagh.2018.66286
66286
Research Article
سیر تطور کشکول از منظر هانس روبرت یاوس
An Analysis of the Evolution of Kashkul through the Lens of Hans Robert Jauss
نغمه حسین قزوینی
qnaghmeh@gmail.com
1
منصور حسامی کرمانی
m.hessami@alzahra.ac.ir
2
گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء (س)، تهران
دانشگاه الزهرا
بیان مسئله : کشکول ظرف کشتیشکلی است که سابقهای طولانی در ایران داراست؛ و فرض مقاله بر این است که کاسههای کشتیشکل میگساری بر اثر دریافتهای متوالی در ادب فارسی، به کشکول تبدیل شده است؛ و میتوان با دو مبحث بازسازی افق انتظار و زنجیره دریافت هانس روبرت یاوس به تحلیل این سیر تطور پرداخت. هدف : این پژوهش بررسی سیر دریافت فوق از طریق مفاهیم بازسازی افق انتظار و زنجیره دریافت در آرای یاوس است. بازسازی افق انتظار روشی سه مرحلهای است که به وسیله آن میتوان به معیاری که مخاطبین برای ارزشگذاری و تفسیر آثار یک عصر به کار میبردند، پیبرد؛ زنجیره دریافت به سیر بسط آثار طی دریافتهای متوالی گفته میشود که میتوان با بررسی آن از اهمیت تاریخی و چگونگی سیر تکامل آثار آگاهی یافت. البته لازم به ذکر است تا حال از آرای یاوس برای بررسی آثار هنری نیز بهره گرفته شده است. ولی بدون داشتن سندی از دریافت مخاطبین فقط میتوان به حدسهایی از چگونگی انتظار آنها بسنده کرد. در این مقاله برای اولین بار از دریافتهای یک گونه اثر هنری صناعی (کشتی) در متون ادبی برای تحلیل ماهیت دریافت مخاطبین آن بهره گرفته شد.روش پژوهش : در مورد چگونگی روش پژوهش باید گفت، ابتدا افق انتظار کاسههای کشتی شکل به استناد متون ادب فارسی بازسازی و از آنجا که در افق انتظار این ظرف سیر دریافتهای مکرری دیده شد که موجب به وجود آمدن ظرفی دیگر به نام کشکول شده است، از مبحث زنجیره دریافت یاوس نیز بهره گرفت.نتیجه گیری : بازسازی افق انتظار کشتی به استناد متون ادبی نشان داد، زنجیره دریافت غنی از این ظرف وجود داشته است؛ به گونهای که کشتی میگساری در سیر دریافتهای متوالی، به استعارهای از وسیله نجات از بحر غم، و بر اثر تکرار، تبدیل به نماد رهایی از غم شده، سپس با افزوده شدن زنجیر، به نماد فقر که موجب رهایی از متعلقات دنیا میباشد، تبدیل شدهاست؛ مستند این مدعا آنکه برخی کشکولها با اشعار نشاندهنده زنجیره دریافت از یک ظرف میگساری تا نماد فقر، آذین شدهاند. بنابراین میتوان کشکول را، یکی از منحصر به فردترین و غنی ترین آثار ایران به لحاظ زنجیره دریافت محسوب کرد؛ و در گامی فراتر دستاوردهای روششناختی این پژوهش از جمله بهرهگیری از متون ادبی برای اطلاع از جایگاه زیباییشناختی یک اثر هنری کاربردی، استفاده از بحث زنجیره دریافت مخاطب در روش بازسازی افق انتظار و همچنین بررسی سیر تطور یک استعاره تا نماد در بحث زنجیره دریافت، میتواند زمینهساز پژوهشهای دیگری در حوزه ادبیات، هنر و زبان شود.
Problem statement: Iran has a long history of using a ship-shaped bowls known as Kashkul and the assumption of this article is the bowls have been changed to Kashkul though sequential receptions in Persian literature. It is possible to analyze this course of change through the reconstruction of the horizon of expectation and the chain of receptions in the light of Hans-Robert Jauss’s theory . Purpose: The purpose of this study is to examine the evolution course of Kashkul , through the reconstruction of horizon of expectation and the chain of receptions based on theory of Jauss’s viewpoints. Reconstructing the horizon of expectation has three stages - through which we can identify the criteria used by audiences to evaluate and interpret the works of an era. The chain of receptions refers to the extension of a work through the sequential receptions; and it can be understood by its historical significance and the evolution of the works. Previous studies have investigated works of art through the lens of Hans-Robert Jauss. However, our knowledge about the expectations of audiences is scanty. This study is an attempt to examine the process of reception of an artifact (ship) by the audiences using the literary texts. Methodology: First, the horizons of expectation of ship- shaped bowl were reconstructed according to Persian literary texts; Since the horizon of the expectation of this container included another container known as Kashkul shaped by successive receptions of Jauss’ chain of reception was used as a framework for data analysis Conclusion: Reconstruction of the horizons of expectation ofwine ship- shaped bowl , based on literary texts showed that there was a rich chain of receptions; so that the bowl in the course of the successive receptions has become a metaphor for the freedom from sorrow sea and through repetition, it has become a symbol of emancipation from the sad, then, with the addition of a chain, it has become the symbol of poverty, which leads to the liberation of the possessions of the world; the evidence shows that some Kashkuls are decorated with lyrics representing the chain of receptions from a drinking bowl to a symbol of poverty. Therefore, Kashkul can be considered one of the most exclusive and richest works of Iran in terms of chain of receptions; the contribution of this study is methodological as well. To this purpose, literary texts were used to explore the aesthetic status of applied art. further research in the field of literature, art and language can use the audience chain of receptions for reconstructing thehorizon of expectation, and also, studying the evolution of a metaphor to a symbol.
http://www.bagh-sj.com/article_66286_411960957a25d8eefe8a65731c47be92.pdf
کشکول
کشتی
متون ادب فارسی
زنجیره دریافت
هانس روبرت یاوس
Kashkul
Wine Ship
Persian Literary Texts
Chain of receptions
Hans Robert Jauss