per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2020-08-22
17
87
5
18
10.22034/bagh.2020.182569.4077
107801
Research Article
تبیین مدلِ محلۀ فرهنگی در بافتهای تاریخی برای توسعۀ اقتصاد و حضور صنایع خلاق (مورد پژوهشی: خیابان لالهزار، تهران)
Explaining the Cultural Quarter Model in the Historic Fabrics to Provide the Economic Development and Presence of Creative Industries (a Case Study of Laleh-zar St., Tehran)
مرجان خان محمدی
khanmohamadi.marjan@yahoo.com
1
محمود قلعه نوئی
m.ghalehnoee@aui.ac.ir
2
محمد سعید ایزدی
ms.izadi@basu.ac.ir
3
استادیار گروه معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
دانشیار گروه شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
استادیار گروه طراحی شهری، دانشگاه بوعلی همدان، ایران.
بیان مسئله: با توجه به اینکه محلههای تاریخی به عنوان موجودیتی منسجم، تلاشهای فرهنگ بومی را برای پاسخگویی به نیازهای گذشته به بهترین شکل نشان میدهند، انطباقپذیری آنها با نیازهای زمان حال و شناخت فرصتهای موجود در آنها، به عنوان ظرف پذیرندۀ عملکردهای فرهنگی و مولد اقتصاد، امری در خور توجه است. مهمترین مسئلۀ این پژوهش بهرهگیری از روشهای خلاق برای انطباقپذیری بافتهای تاریخی با اقتصاد و شرایط جدید، از طریق تمرکز بر سرمایههای فرهنگی، به عنوان ابزاری برای احیای محلههای تاریخی، و ایجاد فعالیتهای جدید اقتصادی با هدف جایگزینی کاربریهایی است که رو به انحطاط هستند یا از منطقه محو شدهاند. استفاده از سیاستهای نوآورانه و راهبردهای مبتنی برخلاقیت برای حضور بافتها و محلههای تاریخی کشورمان در عرصههای رقابت، با هدف توسعه و رشد اقتصادی فرهنگی و تجدید حیات محله، رویکردی است که فقدان آن، هم در حوزۀ نظری و هم در حوزۀ کاربردی بافتهای تاریخی، قابل توجه است. هدف پژوهش: هدف از این پژوهش ایجاد شرایط تبدیل محلههای تاریخی به مولد اقتصاد و فراهمآوردن امکان حضور آنها در عرصۀ صنایع خلاق است که از طریق اتخاذ سیاستی خلاق و سنجش میزان قابلیتهای موجود در بافتهای تاریخی، و تبیین شاخصهای چندگانۀ محلۀ فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش: این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی انجام شده است و یافتهها با استفاده از پرسشنامه و مشاهدات میدانی استخراج شدهاند. نهایتاً، با استفاده از یافتههای پژوهش، تحققپذیری یک محلۀ فرهنگی در نمونۀ لالهزار با استفاده از روش کمّی معادلات ساختاری ارزیابی و در نتیجه مدلی از محلۀ فرهنگی تاریخی، براساس اولویت اقدامات تبیین شده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش راهکارها و اقدامات لازم را براساس ترتیب اولویت در مدل محلۀ فرهنگی تاریخی، پیشنهاد میکند و اهمیت این روابط را به لحاظ تجربی نیز به اثبات میرساند.
Problem statement: Given that historic quarters as an integrated entity best represent the efforts of indigenous cultures to meet the past needs, their compatibility with the present needs and recognizing the opportunities available to them as an accepting capacity for cultural and economically productive functions are worthy of attention. Utilizing creative approaches in line with the historic fabrics adaptability to the new economy and conditions, through focusing on the cultural capital as a means of revitalizing historic neighborhoods and creating new economic activities to replace the declining uses or those being disappeared from the area, is the most significant necessity to Problem statement of the present research.Research objective: The use of innovative policies and creativity-based strategies for the presence of our country’s historic fabrics and neighborhoods in the competition arenas, aimed at the cultural-economic growth and development and neighborhood revitalization, is an approach whose absence is noteworthy within both relevant theoretical and applied fields.Research method: This research based on an analytical and descriptive method to assess and measure the capabilities of historic fabrics, indexical contexts. Also, it examines the feasibility of a cultural quarter in a case study of Laleh-zar using the quantitative structural equation modeling through questionnaire and field observations and finally as Conclusion explains a model of historic-cultural quarters according to the priority of the actions.Conclusion: The research findings prove the necessary solutions and measures based on the order of priority in the final model, the proposal and the importance of these relationships empirically.
http://www.bagh-sj.com/article_107801_52256a41f6755fc5b83248dd92f16511.pdf
بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ
صنایع خلاق
محلۀ فرهنگی
توسعۀ اقتصادی
بافتهای تاریخی
لالهزار
Culture-led Regeneration
Creative industries
Cultural Quarter
Economic Development
Historic Fabrics
Laleh-zar
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2020-08-22
17
87
19
28
10.22034/bagh.2020.186937.4128
111684
Research Article
تأثیر فضای معماری مدرن در وسعتبخشیدن به دامنۀ آگاهی ناظر و ریشهیابی آن در نظریۀ تن-آگاه مرلوپونتی
The Impact of Modern Architecture on Expanding the Domain of Audience Consciousness and Its Derivation from the Merleau-Ponty’s Theory of “Body-Subject”
سعید حقیر
saeed.haghir@ut.ac.ir
1
مهسا سادات مسئلهگو
masalegoo.m@gmail.com
2
دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
بیان مسئله: براساس دوگانهانگاری دکارتی، انسان و جهانِ اطراف او به دو موضوع جدا از هم تفکیک شدند؛ تفکیکی که با اصرار بر بصرمحوری محیطهای مدرن امروزی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. پدیدارشناسانِ بسیاری در پی زدودن این فاصله بودند، از جمله موریس مرلوپونتی که با طرح نظریۀ تن-آگاهی، حضور تن را موضوع بلافصلِ آگاهی معرفی کرد. شاید بتوان اینگونه گفت که ایدۀ دوگانهانگاری در هنر و معماری بیشتر بدین دلیل فراگیر شده است که پیام اثر هنری و شکلگیری آن براساس نقد، در این دوران، نادیده گرفته و همزمان یکپارچگی حواس هم نادیده انگاشته شده است. هدف: هدف این مقاله شناخت مفهوم تن-آگاهی و تأثیر آن بر افزایش غنای ادراک محیط است. بدین منظور پرسش اصلی تحقیق بدین صورت مطرح میشود: آیا فضای معماری مدرن باعث وسعت بخشیدن به دامنۀ آگاهی انسان میشود؟ روش تحقیق: این مقاله، با راهبرد تحقیق کیفی و با رویکرد تفسیرگرایی، سعی دارد از طریق تبیین مفاهیمی چون شناخت، ادراک، تجربه، آگاهی و بدنمندی در معماری و ارتباط آنها با هم، اثر معماری مدرن بر آگاهی ناظر را مشخص کند. نتیجهگیری: تمایز در فرم، بهعنوان یکی از اثرات برآمده از نقد (بهعنوان بنیان تفکر مدرن)، در جنبههای مختلف معماری مدرن دیده میشود و در کنش با مخاطب در شکلگیری شناخت و ادراک آگاهانة او مؤثر است. فرم، بهعنوان زبان نقد در معماری مدرن، باعث شناختی است که به مفهوم ادراک و تجربة آگاهانه وابسته است و این خود به مفهوم بدنمندی وابستگی دارد. به نظر میرسد که در معماری حواس برای تن و ادراک مانند تابلویی کوبیستی است که در آن سوژۀ تابلو فرمِ فضا است. بر این مبنا، آگاهی خاستگاه فرایند ادراک نیست، بلکه نتیجۀ آن است. معماری مدرن تنها ابژۀ شناخت نیست، بلکه ابزاری برای شناخت و گسترش آگاهی و جزئی از بدن ما برای ادراک جهان است.
Problem statement: Based on Cartesian duality, human and the world around him are separated into two different issues, which is noticed more by the visualization of modern environments. Many phenomenologists sought to eliminate this gap. In this regard, Maurice Merleau-Ponty introduced the body as a matter of immediate consciousness by bringing up a body-subject theory. Perhaps it can be said that the idea of dualism in art and architecture has become more widespread because of the fact that the message of the artwork and the criticism which is formed is ignored in this era, and at the same time the integrity of the senses is ignored. Finally, it seems that in the architecture, the senses for body and perception like a cubism picture in which the subject of art is the form of space.Research objective: The purpose of this article is to identify the concept of body-subject and its impact on increasing the perception of the environment. In this regard, the main question of the research is: Does modern space architecture expand the realm of human consciousness?Research Method: This research, with qualitative research strategy and interpretive approach, attempts to determine the effects of modern architecture on observer’s consciousness by explaining concepts such as cognition, perception, experience, consciousness, embodiment specifically in architecture and their relationship with each other.Conclusion: Differentiation in form, is observed as one of the results of critique (as the foundation of modern thinking) in different aspects of modern architecture and it is effective in interaction with the audience in creating his cognition. Form as the language of critique in modern architecture, leads to cognition, which depends on the concept of perception and conscious experience and it depends on embodiment concept itself.
http://www.bagh-sj.com/article_111684_916484c9ee1d6fa466a6edd2f0421861.pdf
تن-آگاه
مرلوپونتی
معماری
مدرن
ادراک
modern
Architecture
Perception
Merleau-Ponty
body-subject
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2020-08-22
17
87
29
42
10.22034/bagh.2019.154955.3846
111687
Research Article
پیوند زیبایی و سهگانه شکل، عملکرد و معنا؛ تفسیری پدیدارشناسانه از تجربۀ زیباییشناسی حضور در پل خواجوی اصفهان
Union of Beauty with the Triad of Form, Function, and Meaning; A Phenomenological Interpretation of the Esthetic Experience of Attending Isfahan’s Khaju Bridge
سمانه امامی کوپائی
samaneh.ek@gmail.com
1
ویدا نوروز برازجانی
vid.norouz_borazjani@iauctb.ac.ir
2
دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ایران.
عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ایران.
بیان مسئله: حکمت زیبایی معماری کهن این سرزمین، هنوز یکی از پرسشهای اساسی است که پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده است. این مسئله با وجود بحران زیباییشناسی معماری معاصر و خلأ نظریهپردازی در این زمینه و به ویژه در دورانی که معماری معاصر ما نسبتی با مقولۀ زیبایی از دریچۀ تفکر و معماری ایرانی ندارد، تأملبرانگیزتر شده است. اگرچه بسیاری از مطالعات در متون مکتوب به جایمانده از متفکران اسلامی و ادبیات دینی به طرح و تفسیر این مقوله پرداختهاند، ولی بدون شک تنها منبع موثق باقی مانده از آن دوران که بتوان مفاهیم و لایههای پنهان زیبایی را از دل آنها آشکار ساخت، آثار هنری به جای مانده است. هدف: بر این اساس این پژوهش سعی دارد با رجوع به یکی از آثار زیبای به جای مانده از عصر صفوی (پل خواجو)، بنیانهای هستیشناسانۀ زیبایی را در این اثر بیرون بکشد و نشان دهد زیبایی در این بنا چگونه در تناسب با معماری شکل گرفته است. روش تحقیق: برای آشکارگی سرشت زیبایی، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است و متأثر از الگوی ماکس وان مانن، تجربههای زیستۀ چهار گروه از افراد در حین حضور و بودن در بنا مورد تفسیر قرارگرفته است.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که جهتگیری معماری معاصر به سمت یکی از مقولات فرم، عملکرد و معنا، منجر به آن شده که دیگر معماری نتواند واجد آن فضاهای زیبا و سرورانگیز گذشته باشد. در حقیقت، معماری زمانی زیباست که بتواند به هر سه مقولۀ فرم، عملکرد و معنا به خوبی پاسخ دهد. همچنین هفت مؤلفۀ زندگی، بیخودی، اصالت، غنای متن، منطق، شاعرانگی و تفکر- حیرت به عنوان ساختهای هستیشناسانۀ زیبایی در پل خواجو به دست آمد. ساختهایی که بتوانند با تبدیلشدن به ساختارهای متفاوت در معماری، در خلق فضایی زیبا مورد استفاده قرارگیرند.
Problem statement: The beauty of Iranian ancient architecture is still an essential question, which has invited numerous investigations. This requires even further contemplation in the milieu of present esthetic crisis in contemporary architecture and the associated vacancy of theory, particularly when our contemporary architecture is lacking any relevance to categorical beauty from the viewpoint of Iranian thought and architecture. Many studies inherent in the religious literature and the textual works by Islamic thinkers have attempted to deal with and explain this question. However, the only authentic sources to elicit and reveal the hidden layers of beauty are undoubtedly the remaining artistic works.Research objectives: This study of Khaju Bridge, an authentic work remaining from the Safavid era, attempts to elicit the ontological foundations of beauty in this artwork and reveal how beauty has found its embodiment and form in the architecture of this building. Research method: The phenomenological approach was adopted to disclose the nature of beauty and the lived experiences of four groups attending the bridge were studied under the influence of Max van Manen.Conclusion: The findings suggest that contemporary architecture is no longer able to create beautiful and exhilarating spaces due to its lateralization towards form, function, or meaning. Indeed, architecture is beautiful when it can properly respond to the triad of form, function, and meaning. Moreover, seven components, i.e. vividness, selflessness, originality-authenticity, artistic richness, logicality, poetry, and thought-wonder, were identified as the ontological constructs of beauty in Khaju Bridge, to be used to create beautiful spaces in the process of their transformations into various structures.
http://www.bagh-sj.com/article_111687_e4758d5a405c106d3b2bb136d6042c3a.pdf
پدیدارشناسی
زیبایی
پل خواجو
تجربۀ زیباییشناسی
Phenomenology
beauty
Khaju Bridge
Esthetic experience
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2020-08-22
17
87
43
58
10.22034/bagh.2020.186704.4123
111688
Research Article
تابآوری ارزشهای خیابانهای تاریخی در راستای حفاظت از آنها (نمونۀ موردی: خیابان چهارباغ اصفهان)
Resilience the values of Historical Streets in Order to Protect them (Case Study: Chaharbagh Street, Isfahan)
سودابه قلی پور
s.gholipoor@yahoo.com
1
جمال الدین مهدی نژاد
j-mahdinejad@yahoo.com
2
پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.
دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.
بیان مسئله: خیابان چهارباغ اصفهان با وجود تغییرات کالبدی و کاربریها در طول تاریخ همچنان به عنوان یکی از خیابانهای اصلی تجاری و تفرجگاهی این شهر محسوب میشود. بازخوانی تاریخ و سیر تحول معماری مجموعههای تاریخی میتواند امکاناتی برای گامهای بعدی مرمتی فراهم آورده و یافتن عوامل تابآوری میتواند در برنامهریزی برای طراحی فضاهای جدید مؤثر باشد. تابآوری راهی برای تقویت جوامع و شهر با استفاده از ظرفیتهای آن است و یکی از ابعاد پراهمیت تابآوری، بعد فضایی است که به ادامۀ فضاهای شهری با حفظ هویتشان در طی تغییرات میپردازد.هدف: این پژوهش با تکیه بر فرضیۀ مؤثربودن برنامهریزی در جهت بازسازی خیابانهای تاریخی با توجه به خواستههای کاربران و ویژگیهای تاریخی در تابآوری آنها به دنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که چه عواملی سبب تابآوری خیابان چهارباغ در طول تاریخ شده است.روش تحقیق: توصیفی- تحلیلی است و برای دستیابی به این هدف ابتدا با مراجعه به منابع معتبر، چهار شاخص کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی به عنوان شاخصهای مدل مفهومی تابآوری ارائه شده و با مطالعۀ میدانی و پرسش از رهگذران این خیابان به بررسی دقیقتر و ارائه زیرشاخصهایی برای هریک از شاخصها پرداخته شده است.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشاندهندۀ آن است که دلایل انتخاب این خیابان تاریخی و انتظارات کاربران از اقدامات حفاظتی در آن با ویژگیهای تاریخی قرنهای 17 و 19 میلادی هماهنگی دارد و اهمیت شاخصهای مختلف تابآوری از دیدگاه کاربران متفاوت بوده و شاخصهای اجتماعی و زیستمحیطی در وضعیت مطلوبتری نسبت به شاخصهای دیگر قراردارند.
Problem statement: Chaharbagh Street, despite its physical and land use changes throughout history, is still considered as one of the main commercial and recreational streets of Isfahan city. Reviewing the history and evolution of historical sites’ architecture can provide opportunities for next refurbishment steps and finding resilience factors can be effective in planning for the design of new spaces. Resilience is a way to strengthen communities and cities by using their capacities, and one of the most important factors of resilience is the space which continues to preserve the identity of urban spaces during changes.Objective: This research seeks to answer the main question of what factors have led to the resilience of Chaharbagh Street throughout the history relying on the hypothesis that planning is effective in reconstruction of historical streets according to users’ demand and the historical factors in resilience. Research method: The research method in this paper is a descriptive-analytic method and to achieve this goal, first by referring to reliable sources four factors including physical, social, economic, and environmental factors are presented in resilience’ conceptual model. By field study and asking the people in this street, a closer look has been achieved and sub- factors for each of the factors have been addressed. Conclusion: According to the results, the reasons for choosing this historical street and its users’ expectation of protective measures are in line with the historical features of the 17th and 19th centuries. The importance of different resilience factors differs from users’ point of view and the social and environmental factors are in a more favorable position than other factors .
http://www.bagh-sj.com/article_111688_0c35109e0774a7d95b120c15b8c52035.pdf
تابآوری خیابان چهارباغ
شاخص کالبدی
شاخص اجتماعی
شاخص اقتصادی
شاخص زیستمحیطی
Resilience
Chaharbagh Street
Physical factor
Social factor
economic factor
Environmental Factor
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2020-08-22
17
87
59
70
10.22034/bagh.2020.195043.4232
106985
Research Article
تحلیل «نقاشی به منزلۀ تصویر» براساس شرح دلوز از انواع تصویر و شروط ظهور آنها
An Analysis on “Painting As Image” Based on Deleuze’s Explanation of the Types of Images and Correlated Conditions of Their apparition
فریده آفرین
afarin.farideh@gmail.com
1
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
بیان مسئله: دربارۀ چیستی انواع تصویر و شروط همبستۀ ظهورِ سنخهای مختلف آنها نزد دلوز است. هدف پژوهش: مقاله مشتمل بر دو مؤلفه یعنی روشنکردن انواع تصویر، شرایط ظهور آنها با تأکید بر زمان و نیز تعیین نوع تصویر یک اثر نقاشی با توجه به شرایط ظهور آن است. فرض مقاله این است که تعیین شرایط ظهور تصاویر به تشخیص نوع آن کمک میکند. برای روشنشدن سنخ تصویر، شرایط ظهور آن تصویر مطالعه میشود. برای سهولت رسیدن به اهداف تحقیق، یک اثر نقاشی از هنرمند معاصر ایران مورد واکاوی گرفته است. روش پژوهش: تحلیل محتوای کیفی است.نتیجهگیری: از نظر دلوز، دو سنخ تصویر یعنی تصویر-حرکت و تصویر-زمان وجود دارد. تصویر-حرکت مشتمل بر تصویر-ادارک، تصویر-عمل و تصویر-حال است. تصویر-زمان هم متشکل از تصویر-خاطره، تصویر-رؤیا و نیز تصویر-اندیشه و تصویر-بلور است. سنخ اول تصویر با محوریتِ حرکت، با کنترل، منعکس و جذبکردنِ اثرگذاری چیزها، وابسته به کنش خاصی است. در دورۀ مدرن تصویر-زمان مبتنی بر تکوین زمان ناب است. تصویر-زمان، سنخی از تصویر با ترکیبی از تصاویر برای نمونه مجازی و واقعی است. این تصویر با محوریت زمان بر بنیانِ روابط اصیل نیروها و تأثر آنها، بر مبنای فعلِ خودانگیخته و آزادنمودار از بطن ناامکان شکل گرفته است. همبسته با این فعل، یعنی بیرونکشیدنِ نمودار به منزلۀ امری اثرگذار و تعیّنبخش، تصویری با گسست از انواع بازنمایی ظهور میکند. براساس مسیر پژوهش، بررسی شرایط ظهور یک اثر نقاشی به منزله تصویر، مانند «بدون عنوان» وابستگی به رنگ-نیرو، رنگ-مکان و فضا، رنگ-نور و زمان را نشان میدهد. این شرایط حاکی از پیوندِ تصویر واقعی انسانهای اطراف هنرمند و تصویر مجازی معراج برای تأکید بر وضعیت انسان معاصر است. تصویر نهایی به منزلۀ تصویر-زمان امکان اندیشیدن به معنای تازهای از مفهوم انسان را فراهم میکند.
Problem statement: The question of the research is: what are the types of images and their correlated conditions of apparition in Deleuze’s ideas?Research method: The research method is qualitative content analysis.Research objective: The purposes of the article are to clarify two types of image, the conditions of their apparition as well as to determine the type of image of a painting in accordance with its conditions. It is assumed that determining the conditions of their apparition helps to determine its type. So, to clarify the types of images, the conditions of their apparition are studied. A painting by a contemporary Iranian artist has been reexamined for explanation of the issue.Conclusion: For Deleuze, there are two types of images: the movement-image and time-image. Movement-image is comprised of perception-image, action -image and affection- image. Time-image is also composed of recollection-image, dream-image, the thought-image also crystal-image. The first type of image focuses on moving, controlling and reflecting, absorbing the effects of things, depending on particular actions. In modern period the time-image is the basis of the genesis of pure time. The time-image is the type of image with a coalescence of virtual and real images formed by the axis of time on the basis of the genuine relations of forces and their affects. It is formed by the spontaneous activity of diagram through the indiscernible and indeterminate zones that is impossibility. the research path shows the condition of apparition of painting as image, like “Untitled” that are based on color-force, color-space, color-light, and time according to color relations. These conditions, show the arrangement of the coalescence of the actual image of the human being around the artist with the virtual image of ascension to emphasize the status of the contemporary man.The final image as time-image brings about the possibility to think about the new meaning to the concept of man.
http://www.bagh-sj.com/article_106985_3163ecac46e65abcccab617190fc5ef2.pdf
تصویر
نقاشی
رنگ
نور
زمان
نیرو
دلوز
بازنمایی
image
Painting
Color
light
time
force
Deleuze
Representation
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2020-08-22
17
87
71
86
10.22034/bagh.2019.166270.3948
111686
Research Article
تبیین جایگاه کالبد در ادراک حس مکان با تأکید بر نظریات پدیدارشناسان نمونه موردی: پیادهراه لاله مشهد
Explanation of the Role of Physical Factors in the Perception of the Sense of Place with an Emphasis on the Theories of Phenomenologists
A Case Study of Laleh Sidewalk in Mashhad/ Iran
عاطفه سریری
nazar.ac.ir@gmail.com
1
خسرو افضلیان
afzaliyankho@gmail.com
2
مهدی شیبانی
m_sheybani@sbu.ac.ir
3
هادی سروری
4
پژوهشگر دکتری معماری. گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
استادیار گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
استاد گروه معماری منظر، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استادیار گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
بیان مسئله: مسیر ادراک انسان در محیط همواره از طریق ارتباط حواس پنجگانه با عوامل کالبدی فضای معماری بوده است. فرایند ادراک که به وسیلۀ دریافت اطلاعات محیط از طریق حواس آدمی و سپس تحلیل آن در ذهن اتفاق میافتد، پس از شناخت منجر به ایجاد حس در انسان میشود. مهمترین احساس بین انسان و مکان به اصطلاح حس مکان نامیده میشود. به دلیل اهمیت افراطی به مسایل عینی و عملکردی در دوره مدرن، در دهه 60 میلادی توجه نظریهپردازان موضوع حس مکان، بیشتر به عوامل انسانی و معنایی معطوف شد و موضوعات کالبدی سازنده حس مکان که سهل و ممتنع به نظر میرسید، کمتر به صورت مستقیم مورد بحث قرار گرفت. لذا جایگاه عوامل کالبدی به واسطۀ گریزناپذیربودن امر کالبد در معماری، اگرچه در نگاه اول واضح مینماید، اما با درنظرگرفتن روند ادراک به عنوان حلقۀ اتصال انسان به محیط، نیازمند نگاه تازهای به موضوع است. هدف پژوهش: تبیین جایگاه عوامل کالبدی در روند ادراک انسان از حس مکان است. به دلیل رویکرد کالبدی در این پژوهش، از نظریات پدیدارشناسان استفاده شده و پس از دستهبندی مفاهیم، عوامل کالبدی در سه حوزۀ عملکردی، معنایی و زیباشناسانه جایگرفتهاند. روش تحقیق: در مرحلۀ اول در قالب مطالعات اسنادی و کتابخانهای، سپس مطالعات میدانی در محیط به صورت مشاهده اکتشافی و در نهایت با روش مصاحبه با نمونهگیری هدفمند انجامگرفت.نتیجهگیری: نمونه موردی یکی از پیادهراههای شهر مشهد است. پس از تحلیل و جمعبندی با تحلیل فرایند ادراک، این نتیجه به دست آمد که عوامل کالبدی از طریق ادراکات اولیه بیشترین تأثیر را بر حس رضایتمندی از مکان داشته و ادراکات ثانویه که به مرور زمان حاصلمیشوند، بیشترین اثر را بر حس تعلق به مکان میگذارند. روش تحلیل مصاحبهها به صورت تحلیل محتوای کیفی و تماتیک و کدگذاری باز و محوری، با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا (maxqda) نسخۀ دوازده صورت گرفته است.
Problem statement: The path of human perception in the environment has always been through the connection of the human five senses with the physical factors in an architectural space. The process of perception by receiving environmental information through the human senses and then analyzing it in the mind that occurs after cognition leads to the creation of a sense in man. The most important feeling between man and place is called the sense of place. Due to the issue of the sense of place in the ‘60s and the importance of objective and functional issues in the modern era, the attention of theorists turned more to the human and semantic factors. Moreover, the physical themes that make up a sense of place and seem to be easy to avoid were less directly discussed. The position of physical factors, due to the inevitability of the physical elements in architecture, is clear, but given the process of perception as the link between man and the environment, a new perspective can be taken.Research objective: The research aims to explain the position of physical factors in the process of human perception of the sense of place. Research method: Due to the physical approach in this study, the phenomenologists’ theories were used. Besides, after classifying the concepts, the physical factors were placed in three functional, semantic, and aesthetic fields. In the first stage, the data were collected by the form of documentary and library studies and then field studies in the environment as exploratory observation and finally through interviews with targeted sampling.Conclusion: The case study is one of the sidewalks of Mashhad, Iran; after analyzing and summarizing the analysis of the perception process, it was concluded that physical factors through initial perceptions have the greatest impact on feelings about the place on the sense of satisfaction and secondary perceptions that are achieved over time affect the sense of place. The method of analyzing the interviews is in the form of qualitative and thematic content analysis and open and central coding using the Maxqda software analysis (Version 12).
http://www.bagh-sj.com/article_111686_6e946a5875798b3056b72d0ae7c12a64.pdf
عوامل کالبدی
حس مکان
پدیدارشناسی
ادراک
رضایتمندی از مکان
Physical factors
Sense of Place
Phenomenology
Perception
Place Satisfaction