per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2019-08-23
16
75
5
14
10.22034/bagh.2019.152548.3815
92103
Research Article
بازتاب کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگ
The Representation of the Mother Archetype in the Historical Architecture of Iran Based on Jung’s Views
حسنیه هروی
hosniyeheravi@yahoo.com
1
محمد منصور فلامکی
mansour.falamaki1313@gmail.com
2
عطااله طاهایی
ata75tahaei@gmail.com
3
پژوهشگر دکتری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.
استاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.
استادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.
روان ناخودآگاه جمعی انسانها متشکل از کهنالگوهایی است که از طریق انتخابها، آئینها و رفتار آنها در قالبی نمادین بازتاب میشود. یکی از رسانههایی که میتواند با بازتاب این نمادها عرصۀ تبلور کهنالگوهای روان ناخودآگاه باشد، معماری و از مهمترین کهنالگوها، کهنالگوی مادر است. بیانمسئله: مادر برای جنس مذکر بار نمادین بیشتری دارد. براساس آرای یونگ، مادر برای جنس مؤنث، جنبۀ واقعگرایانۀ بیشتر و برای جنس مذکر وجه نمادین مؤثرتر دارد. از آنجا که معماری تاریخی ایران ظاهراً عرصهای مردانه است، میتواند بستر مناسبی برای بازتاب وجوه نمادین کهنالگوی مادر باشد. مسئلۀ این پژوهش چگونگی بازتاب نمادهای کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران است. ضرورتپژوهش: بررسی آثار معماری تاریخی ایران غالباً شامل نقدهای سبک شناسانه، فنی، تاریخی و یا رمزگشایی از نمادهای تصویری مبتنی بر دانش نمادشناسی و فرهنگ دینی بوده است که بیشتر بنیانی خردمحور دارند؛ لذا خلأ نقدهای روانکاوانه در معماری ایران مشهود است. هدف: این پژوهش قصد دارد با اخذ رویکردی میاندانشی، به مفاهیم بنیادین در معماری تاریخی ایران بپردازد و با خوانشی روانکاوانه جنبههای جدیدی را ورای منظر کلی پژوهشهایی که تاکنون انجام شده است، فراهم آورد. پرسش: معماری ایران چگونه از ناخودآگاه جمعی تأثیر پذیرفته است؟ مظاهر کهنالگوی مادر در معماری ایران کداماند؟ روشتحقیق: تحقیق، کیفی و بنیادین و متکی بر روش توصیفی- تحلیلی است. دادهها براساس مطالعات اسنادی و کتابخانهای گردآوری شدهاند. نتایج: نتایج پژوهش حاکی است که انگارۀ زمین مادر در ناخودآگاه ایرانیان وجه تقدس داشته است. این انگاره در نشانههای یونگی کهنالگوی مادر در فضاهای معماری و از طریق آمیزش این فضاها با زمین و عوارض آن بروز یافته است. واژگانکلیدی: معماری تاریخی ایران، کهنالگوی مادر، یونگ.
The collective unconscious psyche of humans consists of archetypes represented through their choices, rituals and their behaviors in symbolic forms. Architecture is one of the media that can be the incidence area of unconscious psyche archetypes by reflecting these symbols, and mother is one of the most important archetypes.Problem Statement: The mother is more symbolic for the male gender, and the Iranian historical architecture is apparently a masculine arena. So, the pursuit of the representation of this archetype in the architecture of Iran is meaningful. The issue of this research is a psychoanalytic reading of Iranian historical architecture by finding the representation of the mother archetype in the works of Iranian historical architecture. The study of the works of Iranian historical architecture often includes theological, technical, historical criticisms or decoding of visual symbols based on religious culture; whose foundations are mostly wisdom-oriented. Therefore, the gap of psychoanalytic criticisms is evident in Iran›s architecture.Aims: The aim of this research is to investigate the fundamental concepts of the Iranian historical architecture by taking an interdisciplinary approach and providing new perspectives beyond the general view of the research so far done.Question: How has the Iranian architecture been influenced by the collective unconscious? What arerepresentations of the mother archetype in Iranian architecture?Methodology: Qualitative and fundamental research is based on descriptive-analytic method. Data have been collected based on documentary and library studies.Conclusion: The research suggests that the notion of the motherland is the source of holiness in the unconsciousness of Iranians and, the mother archetype in Jung’s signs have been appeared in the architectural spaces through the blending of these spaces with the earth and its complications.
http://www.bagh-sj.com/article_92103_f73e730de0100ccf331c21660ffb5c39.pdf
معماری تاریخی ایران
کهن الگوی مادر
یونگ
Iranian historical architecture
Mother archetype
Jung
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2019-08-23
16
75
15
32
10.22034/bagh.2019.59571.2708
92108
Research Article
شناخت عوامل مؤثر بر شکلگیری گورستانهای تاریخی (با تأکید بر گورستانهای تاریخی شهر تهران)
Recognition of Effective Factors of the Formation of Historical Cemeteries By Focusing on Historical Cemeteries of Tehran
کاوه منصوری
kaveh_mansoori@yahoo.com
1
محمد مسعود
massoud53@live.com
2
محمد سعید ایزدی
ms.izadi@basu.ac.ir
3
پژوهشگر دکتری مرمت بناها و بافتهای تاریخی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
دانشگاه بوعلیسینا، همدان و مدرس مدعو دانشگاه تهران، ایران.
بیانمسئله:گورستانهای تاریخی محملی برای اجتماع نشانهها به شمار میروند و تاریخ، فرهنگ، هویت و حافظة جمعی سکونتگاههای انسانی را در خود جای دادهاند. علیرغم تأکید پژوهشگران علوم انسانی بر اهمیت وجودی این عرصهها و انجام برخی مطالعات پایه، نه تنها تعریف مشخصی از مفهوم گورستان تاریخی در کشور وجود ندارد، بلکه بهواسطۀ ضعف در شناخت این عرصهها، سیاست مدونی در مواجهه با آنها دیده نمیشود؛ بهگونهای که این امر در کنار مرگگریزی انسان معاصر، تصویب قوانین شهری مخرب و مداخلات غیرمسئولانه، توسعه شتابان سکونتگاهها، وندالیسم و انفعال علوم حفاظت، شهرسازی و مدیریت شهری سبب از بین رفتن گورستانهای تاریخی کشور شده است. هدفپژوهش: هدف این پژوهش، شناخت ماهیت گورستان تاریخی و ارائۀ تعریف بومی از این عرصههای ویژه است. از همین رو، پژوهش میکوشد به این پرسشها پاسخ دهد که مفهوم گورستان تاریخی چیست و چه پارامترهایی بر شکلگیری ساختار این محوطههای تاریخی مؤثر است؟ روشپژوهش:با توجه به کمبود منابع دردسترس که امکان شناخت متغیرهای پژوهش را دشوار ساخته است، پژوهش حاضر، چیستی گورستانهای تاریخی را بهمثابه متن قابل قرائت موضوع مطالعۀ خود دانسته و با بهرهگیری از روش تحقیق نظریۀ زمینهای (گراندد تئوری) و طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به آنالیز دادههای محیطی حاصل از بررسی گورستانهای تاریخی ابن بابویه، امامزاده عبدالله، ارامنه دولاب و ظهیرالدوله در شهر تهران و انطباق آنها با اسناد کتابخانهای پرداخته است. نتیجهگیری:کدگذاریها و آنالیز دادهها مشخص نموده است که میتوان پارامترهای سازندۀ گورستانها را در دو طبقۀ پارادایمهای بیرونی و درونی و در شش مقولۀ بستر، بافت، ساختارهای فرهنگی-اجتماعی، تاریخ، کالبد و منظر مورد بررسی قرار داد. نتایج مطالعات نشان میدهد: گورستانهای تاریخی بهعنوان گونهای از مناظر فرهنگی انسانساخت، عرصههای تدفینی نشانهدار با قدمت بیش از 100 سال هستند که محدودۀ آنها مشخص بوده و دارای دورههای توسعه و گسترش هستند. ویژگی بارز این محوطهها، ارتباط ساختاری محیط پیرامون و چیدمان درونی آنهاست که در منظرپردازیهای طبیعی و انسانساخت گورستان تجلی یافته و با نظام مشخصی از یادمانها و نشانههای انتزاعی غنی شدهاند. این گورستانها، دارای جنبههای مختلف دینی- مذهبی، فرهنگی- اجتماعی و یادمانی بوده و بهواسطة دفن مشاهیر جامعه مورد احترام شهروندان و محل رجوع آنها هستند.
Problem Statement: As everlasting places, cemeteries have the same history as the cities they are located. Historical cemeteries acts as collective memory of the society and represent the identity of their primitive participants. Although academic researchers and experts emphasis on different values lied in the burial landscapes and their important role in the society, there is no precise definition for the concept of historical cemeteries. This issue, added to other factors, like various attitudes of modernity facing the concept of life and death, destructive interventions and inappropriate urban legislations, rapid development of urban areas, modern vandalism and the passive approach of relative sciences like urban planning & management and conservation etc. caused historical cemeteries to face different perturbation.Aims: Emphasizing on the importance of historic cemeteries as a principal component of human settlements, the present study tries to give an appropriate answer to these questions: What is the definition of a Historic Cemetery? Which elements are important in the formation process of these historical sites?Research Method: Using hermeneutical approach to read the cemetery as a text, this research uses the Grounded Theory (GT) methodology (Open Coding, axial Coding & Selective Coding) to analyze the environmental data gathered from four case studies in Tehran (Ibn Babawayh, Emamzadeh Abdullah, Dulab Armenian Cemetery & Zahir-ol-Doleh).Conclusion: Iran historic cemeteries are formed by six main components (context, urban fabric, socio-cultural factors, history, physical ingredients and landscape) and can be classified in two categories (Internal & External Paradigm). A data-based theory shows that historical cemeteries are, in fact, cultural landscapes. By definition, these cemeteries consist of sets dating back more than 100 years and having a designated area. The obvious characteristic of such a landscape is a fundamental connection between its internal layers with the surrounding context that is a combination of natural and manufactured elements itself. Enriched by monuments, sculptures and abstract motives, these places have different religious, socio-cultural & monumental aspects and are respected by various groups of the society (local, township, regional & country). Iranian historical cemeteries express a fundamental relation between urban landscape, historical factors, human organization power and undeniable role of water and plants, enriching the existing fabrics through architectural and artistic concepts. Presence of symbols and mythical believes, as well as architectural monuments and historic events occurred in such places, bring a new essence into the burial fields that is both culturally and historically prosperous. By adding a ‘historical’ adjective to cemetery, this could be a subject of a specified discipline entitled ‘the Eco-historical environments’ that needs to provide an appropriate platform to guarantee the constant life of cemeteries as collective memorials of the cities.
http://www.bagh-sj.com/article_92108_295cbaceddf956a8cfe0a3c1dc448370.pdf
گورستان تاریخی
منظر فرهنگی
پارادایمهای سازنده
نظریۀ زمینهای (دادهبنیاد)
Historical Cemetery
Cultural landscape
Shaping Factors
Grounded Theory (GT)
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2019-08-23
16
75
33
46
10.22034/bagh.2019.159255.3880
92104
Research Article
ارائۀ مدل ارزیابانه از ﭼﺎلشهای نظام ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ایرانی مبتنی بر رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
An Assessment Model for Challenges of Urban Management System in Iranian New Towns, Based on Interpretive Structural Modeling (ISM) Approach
محمد آیینی
aeenim@gmail.com
1
حسین ذبیحی
resilient30t@gmail.com
2
زهراسادات سعیده زرآبادی
zarabadi.se@gmail.com
3
دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.
دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
بیان مسئله: با توجه به ماهیت شهرهای جدید در ایران، اسکان مطلوب و دستیابی به سطح مورد انتظار ساکنان از زندگی باکیفیت شهری در این سکونتگاهها با چالشهای متفاوتی مواجه است. هدف: هدف این تحقیق ارائۀ مدل ارزیابانه از چالشهای مدیریت شهرهای جدید بر مبنای رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری است. روش تحقیق: در تحقیق حاضر از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری برای ترسیم روابط سلسلهمراتبی عاملهای اصلی استفاده شده که در آن، قضاوتهای گروهی از خبرگان منبع اصلی گردآوری اطلاعات است. بر مبنای این روش، در تحقیق حاضر ابتدا ماتریس خودتعاملی اولیه تولید و سپس ماتریس دستیابی نهایی ترسیم شد و براساس آن، متغیرها سطحبندی و روابط آنها با یکدیگر ترسیم و خوشهبندی شدند. نتیجهگیری: در دستهبندی متغیرها، عامل «زیستمحیطی» در سطح اول، عامل «اجتماعی و فرهنگی» به عنوان دومین سطح، عامل «تسهیلات و خدمات» به عنوان سومین سطح، عوامل «اداری و نهادی» و «شهرسازی و معماری» به عنوان چهارمین سطح، عامل »مالی و بودجه« به عنوان پنجمین سطح و عوامل «برنامهریزی و سیاستگذاری» و «قانونی و حقوقی» به عنوان ششمین سطح از عوامل دستهبندی شدند و در دیاگرام روابط علت و معلولی قرار گرفتند. همچنین براساس خوشهبندی عوامل، دو عامل «برنامهریزی و سیاستگذاری» و «قانونی و حقوقی» به عنوان عوامل مستقل (محرک)، عاملهای «شهرسازی و معماری»، «اداری و نهادی»، «مالی و بودجه» و «زیستمحیطی» به عنوان عوامل واسط و عاملهای «تسهیلات و خدمات» و «اجتماعی و فرهنگی» به عنوان عاملهای وابسته مشخص شدند. هیچ کدام از عاملها به عنوان عامل خودمختار خوشهبندی نشدند. نتایج این تحقیق ضمن یاریرسانی به برنامهریزان و سیاستگذاران این بخش در بازنگری نظام مدیریت شهری شهرهای جدید، میتواند میزان موفقیت اصلاح ساختار این نظام را در ارتقای توان مقابله با چالشها و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در این شهرها بالا ببرد.
Problem Statement: Regarding the nature of the New Towns in Iran, the attempt to have a desirable habitation and an expected level of urban qualified life by residents in these settlements is faced with multiple challenges. Aims: This research aims at presenting an evaluative model of the urban management challenges in New Towns based on the interpretive structural modeling approach. Methodology: In the present study, the interpretive structural modeling is used to map the hierarchical relationships of the main factors. Hence, the main sources of data in this study are the opinions of a panel of experts in this field. In this method, the initial self-interaction matrix is created and the final reachability matrix is drawn. Thereafter, the variables are ranked and their relationships are clarified and clustered. Conclusion: The results indicate that the factors are ranked in six groups that are included in the cause and effect diagram as follows: the “environmental” factors at the first level, the “social and cultural” factors at the second level, the “facilities and services” at the third level, the “administrative and institutional” factors and “urban development and architecture” factors at the fourth level, the “financing and budgeting” factors at the fifth level and finally the “planning and policy-making” and “legal” factors at the sixth level. Moreover, the clustering of factors showed that the two “planning and policy making” factors and “legal” factors are recognized as independent driving factors. In addition, “urban development and architecture”, “administrative and institutional”, “financing and budgeting”, and “environmental” factors were identified as intermediary factors. Finally, the “facilities and services”, and “social and cultural” factors were considered as dependent ones. None of the factors were clustered as autonomous. The results of this research can help planners and policy-makers to review the urban management system of New Towns for further improvement of the system structure and enhancing the ability of facing the challenges and improving the quality of life for citizens of these towns.
http://www.bagh-sj.com/article_92104_d87fd7f65db0e32f62754ffb5afa69f4.pdf
مدلسازی ساختاری تفسیری
شهرهای جدید
نظام مدیریت شهری
ﭼﺎلشهای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی
Interpretive structural modeling
New towns
urban management system
urban management challenges
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2019-08-23
16
75
47
52
10.22034/bagh.2019.158898.3876
92105
Research Article
آیکونولوژی نگارۀ لیلی و مجنون در سفال سلجوقی
Iconology of Layla and Majnun Painting Illustrated on Seljuk Pottery
سهیلا نمازعلیزاده
so.alizadeh@gmail.com
1
اشرفالسادات موسویلر
a.mousavilar@alzahra.ac.ir
2
پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
دکتری تخصصی پژوهش هنر، استاد دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
بیانمسئله: داستان عشق لیلی و مجنون حدیث دو دلداده است که علاوه بر شعر، در نگارگری ایرانی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و همواره حوادث گوناگون آن، در مکاتب مختلف نگارگری ایرانی نقاشی شده است. بر اساس مطالعات انجامشده، صحنۀ لیلی و مجنون در مکتبخانه، برای نخستینبار در بشقاب سفالی سلجوقی ترسیم شده و پس از آن، در مکاتب مختلفی همچون هرات و شیراز و... بارها تکرار شده است. مقالۀ حاضر به بررسی جنبههای ساختاری و محتوایی اولین نمونه از تصویرگری «لیلی و مجنون در مکتبخانه» در سفالینۀ سلجوقی میپردازد. در بررسیهایی که تاکنون صورت گرفته، همگامیِ مثنوی نظامی با نگارگری مطرح میشود. اروین پانوفسکی اما برای تفسیر موضوعی آثار هنری، علاوه بر شناسایی متون ادبی، شیوۀ اندیشیدن یک ملت را در یک دورۀ خاص لازم میداند. بنابراین، دغدغۀ نگارندگان پاسخگویی به این پرسش است که الگوهای بصری و مفهومی نگارۀ «لیلی و مجنون در مکتبخانه» در سفالینۀ سلجوقی، علاوه بر مثنوی نظامی با کدام اندیشۀ حاکم در عصر سلجوقی ارتباط دارد؟ هدف:در عصر سلجوقی، احمد غزالی از اندیشمندان ایرانی (متوفی 520 هجری/ 1126 میلادی)، آرای خویش را در باب مفهوم عشق با تفسیرهای بدیعی ارائه کرد و تحولاتی چشمگیر در نگرش عارفانۀ ایرانی پدید آورد. از این رو، هدف اصلی این مقاله، کشف ارتباط میان اندیشۀ نوین احمد غزالی مبنی بر کمال عشق با تصویرگری اثر مورد پژوهش است. روش تحقیق:در این پژوهش، مطالب به طریق اسنادی و کتابخانهای گردآوری شدهاند و روش تحقیق، تاریخی-تحلیلی است. شناخت محتوای درونی تصویر از طریق رویکرد آیکونولوژی پانوفسکی و در سه مرحلۀ توصیف پیشآیکونوگرافی، تحلیل آیکونوگرافی و تفسیر آیکونولوژی به انجام رسیده است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد الگوهای بصری و مفهومی سفالینۀ سلجوقی با نقش لیلی و مجنون در کالبد دو کودک خردسال در مکتبخانه، تلفیقی از گفتمان ادبی نظامی و شیوۀ اندیشیدن نوین احمد غزالی در باب سرشت عشق لیلی و مجنون است.
Problem Statement: Layla and Majnun is a classic story of love most notably expressed by the great poets. In addition, various scenes of this love story have been painted by Iranian painters. According to researches, the first painting of Layla and Majnun at school illustrated on Seljuk pottery and then repeated in different Iranian schools such as Herat and Shiraz. This paper investigates the structural and conceptual aspects of the scene of Layla and Majnun at school painted on Seljuk pottery. Since, Erwin Panofsky interprets the subject of artworks by studying the literary texts and the thought of a nation during a particular era, this article attempts to answer this question: What is the relationship between the dominant Iranian thought during Seljuk era and the painting of Layla and Majnun at school illustrated on Seljuk pottery? Purpose: Ahmad Ghazali (d. 520 AH/ 1126 AD) is a prominent Iranian thinker whose view about love had profound effect on Iranian mystical thought in Seljuk era. So, the main purpose of this research is to find out the relationship between Ahmad Ghazali`s thought and the painting of Layla and Majnun at school illustrated on Seljuk pottery. Research Methodology: The data have been obtained through a documental and librarian method. In this research, information collected through documentary and librarian, historical-analytical method is based on the iconology of Panofsky`s approach. Result: Visual and conceptual patterns of Layla and Majnun painting illustrated on Seljuk pottery reflect Ahmad Ghazali’s thought about the essence of love, in addition to Nizami poems.
http://www.bagh-sj.com/article_92105_05854bea9d937bb8477aa27b5b168ba6.pdf
لیلی و مجنون
آیکونولوژی
احمد غزالی
سفالگری سلجوقی
Layla and Majnun
Ahmad Ghazali
Iconology
Seljuk pottery
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2019-08-24
16
75
53
70
10.22034/bagh.2019.142486.3708
92106
Research Article
نقش مهندسان آلمانی در معماری معاصر ایران (با تأکید بر دورۀ پهلوی اول بین سالهای 1304 تا 1320)
The Role of German Engineers on Contemporary Iranian Architecture
(With Emphasis on the First Pahlavi Period between 1925 and 1941)
مرتضی میرزاحسینی
morteza.mirzahosseini@qiau.ac.ir
1
حسین سلطان زاده
h72soltanzadeh@gmail.com
2
فریبا البرزی
faalborzi@yahoo.com
3
پژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
بیان مسئله: آلمان همواره یکی از شرکای مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران بوده است. در دوران حکومت پهلوی اول کشور آلمان نقش ملموسی در شکلگیری برخی مراکز دانشگاهی، اقتصادی و صنعتی در ایران داشت. از اینرو عدهای متخصص و صاحبنظر آلمانی در حوزههای مختلف نظیر صنعت، اقتصاد و اساتید برجستۀ دانشگاه، زمینه را برای بنیانکردن کشوری مدرن فراهم کردند، بالطبع معماری نیز در کنار سایر پدیدههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دستخوش تغییرات اساسی شد و معماران آلمانی در این جریان نقش ویژهای ایفا کردهاند.هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش متخصصان آلمانی در معماری معاصر ایران است تا در نهایت به تبیین دستاوردها و ویژگیهای آثار معماران و متخصصان آلمانیای بپردازد که در ایران حضور داشتهاند.چارچوب نظری تحقیق: با قدرتگرفتن رضاشاه روابط ایران و آلمان بهتدریج از مرحلۀ سردی که جنگ جهانی اول موجبات آن را فراهم کرده بود خارج شد، و از طرف دیگر در سالهای دهۀ سوم قرن بیستم آلمان دوباره درصدد برآمد تا روابط خود را با ایران گسترش دهد، از همین رو مراودۀ بین دو کشور، زمینۀ حضور متخصصان و مهندسان آلمانی را در ایران فراهم کرد.روش تحقیق: در این پژوهش از روش تحقیق تاریخی تفسیری و همچنین روش توصیفی و تحلیلی به صورت آمیخته استفاده شده است. بر این اساس با بهرهگیری از منابع تاریخی و منابع اسنادی به شناسایی و معرفی متخصصان آلمانی و نقش آنها در ایران و بازتاب آن بر جنبههای مختلف معماری معاصر پرداخته خواهد شد.نتایج تحقیق: تأثیر مهندسان آلمانی بر معماری ایران را میتوان در سه بخش دستهبندی کرد:1. افزایش کیفیت ساخت و تحول در روند معماری سنتی ایران از طریق بهکارگیری مصالح نوین؛2. زمینۀ طراحی عملکردهای جدید؛ و 3. بخش زیباییشناسی و نمادپردازی.
Problem statement: Germany has always been one the most important economic, political and cultural partner of Iran. During the first Pahlavi government, Germany had had a tangible role in constructing some educational, economic, and industrial centers in Iran; hence some eminent German specialists and experts of different fields, such as industry and economy and eminent professors at universities, provided the background for the foundation of a modern country in Iran. Consequently, architecture, besides other social, political, and cultural phenomena, witnessed a substantial transformations and German architects had played a noticeable role in this process. The objective of this research is to analyses and explain the rank of German experts in Iran’s contemporary architecture, in order to find out the concealed Wisdom within German architects’ art pieces, and finally explain the features and criteria of the work, created by German experts and architect who were present in Iran. The hypothesis: (theory) of this research is that after Reza Shah consolidating of power, the relationship between Iran and Germany, changed from coldness, which was caused by the first world war, to become strong gradually. Furthermore, during the third decade of 20th century, Germany tried to recreate and extend their relationships with Iran. Therefore, so the connection between the two countries provided for the presence of German specialists and engineers in Iran.Research methodology: This research uses and combines the historical interpretation, analytic and descriptive methodologies. Thus, by using the historical resources, and documents, identifying and introducing German experts and their role in Iran, and their reflection on different aspects of contemporary architecture. Conclusion: German engineers influence on Iran’s architecture can be categorized into three sections: first, the increasing quality of Iranian traditional architecture constructions and transformations, by using modern materials. Then in new practical models design field, and finally in the aestheticism and symbolism which illustrated the concealed Wisdom in German architects’ constructions.
http://www.bagh-sj.com/article_92106_1fc5b6a08b8f040d08c19a74403f1304.pdf
پهلوی اول
مهندسان آلمانی
معماری معاصر
معماری سنتی
First Pahlavi
German Engineers
Contemporary Architecture
Traditional Architecture
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2019-08-23
16
75
71
82
10.22034/bagh.2019.190727.4172
92107
Research Article
فضامندی و بدنآگاهی: بازخوانش مفهوم فضا در تجربۀ معماری (نمونۀ موردی: موزۀ هنرهای معاصر تهران)
Spaciousness and body awareness: rereading the concept of space in architectural experience
Case study: Tehran Museum of Contemporary Art
امیرحسین صیاد
amirhoseinsayyad@gmail.com
1
افرا غریب پور
afra.gharibpour@ut.ac.ir
2
مهسا دلشاد سیاهکلی
delshad_mah@liau.ac.ir
3
پژوهشگر دکتری تخصصی معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی.
استادیار گروه معماری، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
استادیار و عضو هیأت علمی گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی.
بیانمسئله:شاید بتوان یکی از وجوه تمایز انسان مدرن با انسان بهسربرده در دنیای سنت را کثرت تجربههای فضا-مکان برشمرد. زیست انسان در پهنۀ طبیعی و اجتماعی، نه تنها دارای تاریخی معرفتی و نظری است، که دارای ادراکهای متمایز و گوناگون در تجربۀ مکانهای طبیعی و اجتماعی است. این تجربۀ متمایز در طول تاریخ، دارای روحی منحصربهفرد از یک سو و روحی مشترک در کالبد بشری از سوی دیگر است. لیکن در گفتمانهای غالب معماری، بدن و ویژگیهای جسمانی و کالبدی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بدن صرفاً بهعنوان ابژهای منفعل تلقی شده است. هدف:این پژوهش بر آن است که به بررسی ادراک بدنی بهمثابه منبع الهامی برای بازتعریف مفهوم فضا در تجربۀ معماری بپردازد. نمودهای خوانش فضا با واردکردن عنصر ادراکات بدنی و بررسی درهمتنیدگی حواس انسانی در ادراک از فضا از اهداف فرعی پژوهش است. روشتحقیق:این تحقیق به لحاظ «ماهیت» پژوهش، از گونة تحقیقات کیفی با رویکرد فلسفی پدیدارشناسی هرمنوتیک و به لحاظ «قصد» از پژوهش، تفسیری است که به تولید بینش جدید میپردازد. بدین ترتیب یافتههای آن در بهبود دانش موجود در باب موضوع مورد مطالعه به کار میآید (دانشافزایی)، لذا نتایج آن، خالص است. منطق پژوهش، استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبۀ عمیق جهت استنباط و استخراج «امر ناخودآگاه» از بطن پاسخ مصاحبهشوندگان استفاده شده است. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای کیفی و شامل کدگذاری باز و محوری است. نتیجهگیری:نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که خوانش پدیداری از تجربۀ ادراک از فضا به سه رستۀ «ادراک تام، درک پویا از فضا بهواسطۀ حواس»، «فضا، واسطهای بر ادراک نوستالژی جمعی» و «فضا بهمثابه امکان شهود و درک دیگری» قابل تفکیک است.
Statement of the problem: The variety of space-place experiences can be regarded as a feature that differentiates modern men from traditional men. Man’s existence across natural and social realms, not only has a theoretical and epistemological history but also various distinctive perceptions of experiencing natural and social places. Throughout history, distinctive perceptions have had a unique spirit on one hand and a common spirit in human body on the other. Nevertheless, body and its corporeal and physical characteristics have not been given their due attention in dominant architectural discourses. Body has always been considered a passive object. Purpose: The present study aims to investigate bodily perception as a source of inspiration for redefining the concept of space in architectural experience. The secondary purposes of the study include examining the manifestations of reading space by incorporating bodily perceptions, as well as scrutinizing the integration of human senses in space perception. Methodology: The current study is qualitative and uses a hermeneutic phenomenological philosophical approach. The study is “interpretive” in terms of research “purpose”, and aims to produce new insights so as to use the findings to improve the existing knowledge about the topic of interest. Hence, the “results” are “pure”. The “logic” of the study is “inductive.” In the present study, a deep interview was conducted to infer and extract the “subconscious” from the responses of interviewees. The data analysis method includes qualitative content analysis via open and axial coding. Conclusion: The results suggest that phenomenal reading of spatial perception experience can be categorized into three levels of complete perception, dynamic perception of space through senses; space as a medium for perceiving collective nostalgia, and space as the possibility of intuition and perception of the other.
http://www.bagh-sj.com/article_92107_54799612a13d41bddedd3b1bd44b0213.pdf
ادراک
بدنمندی
تجربه
حواس
فضا
embodiment
experience
Perception
senses
Space