@article { author = {bani masoud, amir}, title = {Saheb-Abad Garden in Tabriz City}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {2}, number = {4}, pages = {3-12}, year = {2006}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Saheb-Abad Garden of Tabriz, is one of the most important architectural building of the Aq-quyunlu era (1373- 1501 A.D.). Saheb Abad Garden & its square constructed in a specific period with a pre-designed plan & according to the specific socio-politic conditions. Comparison of the remained resources, including daily notes of the tourists, drawn maps and the oldest available map of Tabriz city (Metrakchy map, 1537-1538 A.D.) and reconstruction of the comp;ex, shows that, this complex most probably, is the first sample of urban development in Iran on non-organic basis.}, keywords = {Garden,Construction of the Garden,green space,Urban Development,Axis,Square,Skeleton}, title_fa = {باغ صاحب آباد تبریز}, abstract_fa = {چکیده باغ صاحب آباد تبریز یکی از مهم ترین ابنیه تاریخی دوره آق قویونلوها (908-780 ه. ق.) است. مجموعه باغ و میدان صاحب آباد در یک دوره مشخص و با طرحی از پیش اندیشیده شده، با توجه به شرایط خاص سیاسی-اجتماعی شکل گرفته است. تطبیق منابع به جای مانده اعم از یادداشت های روزانه جهانگردان و کروکی های ترسیم شده با قدیمی ترین نقشه موجود شهر تبریز (نقشه مطرق چی،944 ه.ق.) و با بررسی نقشه بازسازی شده مجموعه، بیانگر این است که به احتمال زیاد این مجموعه اولین نمونه توسعه شهری در ایران به صورت غیرارگانیک است.}, keywords_fa = {باغ. باغسازی. فضای سبز. توسعه شهری. محور. میدان. کالبد}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_125.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_125_b5046bdc4302be4d6eb6974c6f97eec5.pdf} } @article { author = {feizi, mohsen and khakzand, mahdi}, title = {Design thinking in architectural design process}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {2}, number = {4}, pages = {13-23}, year = {2006}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Abstract: In order to be successful as instructional designers, we engage in a unique creative process through which we form a bond with the learners we serve. Through design we create and deliver value in the form of learning products and activities that are constructive, effective and efficient. Achieving this value proposition requires the skill of "design thinking." "Design Thinking" is not necessarily related to architectural design. As a matter of fact "Design Thinking" is a requirement for people of every nationality, as it is considered an attempt towards cultural evolution. In "Design Thinking" mind is trained to question, reason and approach each concept as if it was a mathematical problem! One approach to design thinking is to extract the features of the designer's strategic knowledge, for which comparative studies between expert designers and novices are useful. Also, controlled experimental studies may be adopted in order to understand the nature of the idea generation process. It is obvious that: "Design Thinking" could be the foundation of a great revolution in Iranian architecture.}, keywords = {design thinking}, title_fa = {تفکر طراحی در فرایند طراحی معماری}, abstract_fa = {برای موفقیت در یک جریان آموزش طراحی باید دانشجویان را در فرآیندی خلاق و بی نقص قرار داد. در این صورت از طریق طراحی، به شکل یادگیری و فعالیت‌های سازنده، موثر و پربازده، ارزشهایی را ایجاد کرده و گسترش داده ایم. دسترسی به این طرح ارزشی، نیاز به روش‌های «تفکر طراحی» دارد. تفکر طراحی تنها با مقوله طراحی (معماری) در ارتباط نیست و شاید بتوان ادعا کرد که تفکر طراحی نیازی برای همه و تلاشی برای فرهنگ سازی است. در تفکر طراحی ذهن عادت می‌کند که با هر مقوله درگیر و همه چیز را به صورت یک مساله ببیند. یک راه رسیدن به تفکر طراحی، استخراج علوم بکار گرفته شده توسط طراحان حرفه‌ای است؛ از اینرو بررسی مقایسه‌ای طراحان حرفه‌ای و افراد مبتدی مفید خواهد بود. البته باید مطالعات کنترل شده‌ای در راستای درک روند تولید ایده‌ها صورت گیرد. این طرز تفکر می‌تواند نه تنها در آموزش معماری، بلکه در آموزش سایر رشته ها نیز منشاء تحولات بسیار گردد.}, keywords_fa = {آموزش طراحی معماری,تفکر طراحی,تفکر کاربردی و استراتژیک,مهارتهای تفکر,خلاقیت}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_126.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_126_b99d958e61ce43c02a0e45ac0b8912d9.pdf} } @article { author = {kabian, mona}, title = {humanism concept of space}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {2}, number = {4}, pages = {24-41}, year = {2006}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مفهوم انسان شناسانه فضا نظریه اتو فردریش بالنو در باب مفهوم انسان شناختی فضا}, abstract_fa = {دنیای مدرن ما هرچه می‌گوید یا انجام می‌دهد، اساساً بر پایه ایده فضای به طور همگن گسترش یافته است. این جهان از جایی که ما قرار داریم به سوی بی‌نهایت بسط می‌یابد. این گسترش در مقیاسی بسیار وسیع انجام گرفته است به طوری که سالها طول می‌کشد تا نور ستاره‌ای تازه متولد شده به ما برسد. امروز این آگاهی نسبت به وجود جهانی با عظمت که زمین ما که [در نظر ما] بسیار بزرگ است در آن تنها یک کره کوچک مینیاتوری به شمار می‌آید، احساس روزمره ما را نسبت به فضا از جهات مختلف متأثر ساخته است. با اینکه این تصور از فضا قدیمی نیست و نتیجه کشفیات متعددی است که تنها با وجود تجهیزات مدرن امکان پذیر شده‌اند اما برای ما امروز این اندیشه آنقدر بدیهی به نظر می‌رسد که غیر ممکن است تصور کنیم که زمانی غیر از این بوده است. کتاب اُ. اف. بالنو «انسان و فضا» این دیدگاه جدید را به وسیله روبرو‌ کردن مفاهیم ریاضی فضا با ابعاد انسان شناختی فضا شکل می‌دهد. اگر این نظریه انسان شناختی در مورد فضا در مقیاس وسیع به کار برده می‌شد، یعنی در [مطالعات] پیش از تاریخ، تاریخ و نژاد شناسی و یا به طور کلی در علوم انسانی، آنگاه «علوم عقلی» (بشری) که در طول قرنها در گستره جهانی جمع آوری شده اند باید بازبینی می‌شدند. در یک روش شناسی علمی، مسأله قطعی اینست که اگر در نظر بالنو، فضا در مفهوم اولیه‌اش دیگر نمی‌تواند به عنوان یک بیکرانه تهی تصور شود، ولی به‌عنوان یک جایگاه انسانی و اکولوژیکی [می‌تواند] چیزی‌که امروزه به صورت فضای همگن در فیزیک می‌شناسیم تلقی گردد. آنگاه فضا اساساً چندگانه و از نظر کیفی محدود به محیط بشری، می‌شود. اکنون از دیدگاه انسان شناختی ساختار آن می‌تواند به طور کلی و استنتاجی به شکلی کاملاً مرتبط با تجارب و رفتارهای بشری، بررسی گردد. اصطلاحات و روابط متافیزیکی بنیادین و فراگیر عملاً وارد حوزه بشر، فرهنگ سنتی ملموس او می‌شوند. بدین ترتیب بالنو نه تنها به طور فردی بلکه به طور علمی یک دگرگونی ایجاد می‌کند. در دیدگاه توماس کانوس [Kuhnos]، او یک الگوی تازه معرفی می‌کند که در هر حال خود را تنها در این یا آن شاخه این یا آن انتظام بازنمایی نخواهد کرد. بلکه فراتر از آن، در این حالت از نظریه بالنو درباره مفهوم انسان شناختی فضا، ما با یک الگو مواجهیم که «درخت آگاهی» علوم مدرن ما را سراسر دیگرگون خواهد ساخت.}, keywords_fa = {}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_1506.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_1506_1b4c6348a2be74cd38fa51d402b49223.pdf} } @article { author = {koupal, ata - ollah}, title = {Aesthetics of Obscenity (A Deliberation on the Origin of Comedy)}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {2}, number = {4}, pages = {42-49}, year = {2006}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Athenian comedy based on a few ancient texts that is now available , is full of aspersion indecency against political characters and ancient Greek government . But because of this obscenities we should not consider this comedy as a worthless drama and not artistic . Aristophanes is the only comedy writer in the golden age of Greece that his works are available these days although his comedy is full of obscenities and sexual abuses but his dramatic style  is full of complexities and that is why we can say  his works are so remarkable . His works has become pattern for preceding centuries .This essay is about the origin and structure of comedy in ancient Greek drama  }, keywords = {Comedy _ Ancient Greece_Aristophanes_ City Dionosiya_Lenaea Festival_Drama Aesthetics}, title_fa = {زیبایی شناسی زشت نگاری «تأملاتی در خاستگاه کمدی»}, abstract_fa = {کمدی آتنی بر اساس کهنترین متونی که امروزه در دسترس است، انباشته از هتاکی و استهجان و رکاکت علیه شخصیتهای سیاسی و دولتمردان یونان بوده است. اما به ‌واسطة این زشت‌نگاری‌ها، نباید این کمدی را سطح پایین و عاری از ارزشهای هنری ارزیابی کرد. تنها کمدی نویس در عصر طلایی تمدن این سرزمین که آثارش امروزه به دست آمده آریستوفان نام دارد. کمدیهای او اگرچه سرشار از سخنان و رفتارهای شناعت آمیز و اشاره به امور جنسی و مطایباتی از این قبیل است، اما از حیث ساختار و مضمون، آثاری بسیار پیچیده و درخور تأمل به شمار می‌آیند و به الگوی خلق کمدی در سده‌های بعد تبدیل شده‌اند. این مقاله می‌کوشد خاستگاه و ساختار این "گونة" هنری را در یونان باستان مورد بررسی قرار دهد.}, keywords_fa = {کمدی,یونان باستان,آریستوفان,جشنوارة دیونوسیای بزرگ,جشنوارة لنایا,زیبایی شناسی درام}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_1507.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_1507_761b4b49f68b998c7e7221e1ddbd140f.pdf} } @article { author = {ranjbar, ehsan and mehrabani golzar, mohammadreza and fatemi, mahdi}, title = {An introduction to recognize Birjand’s historical gardens}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {2}, number = {4}, pages = {50-71}, year = {2006}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Persian garden that had dominance from India to Tabirz and from Samarqand and Bokhara to Shiraz and above these limits has appeared in different forms according to specific climate and historical period. Birjand in southern Khorasan province is one of places that has a specific style of Persian garden concepts. Birjand as a city that has acquired its splendor from Safavied period has a collection of historical gardens. These gardens belong to last part of Zandieh period Ghajar period and earlier pahlavi period. The analysis of characteristics in Birjand garden in 8 gardens like Akbarieh, Shokat abad, Rahim abad, Bahlgerd, mood, ma’soomieh & toghan shows that combination of some particular like non-existence of water axes, joining to rural texture, main axes of pain, Shahneshin in the pool, Hozkhaneh, garden-castle and extended strong axes distinguish the style of Birjand garden from other places in Iran. This article on the base of investigation on historical periods, climate and architecture of Birjand because of shortage enough information about Birjand gardens, first characteristic of this gardens, then in comparative analysis provides contexts to recognize specific styles in Birjand.}, keywords = {Birjand,Persian garden,pine,garden-castle}, title_fa = {در آمدی بر شناخت باغهای تاریخی بیرجند}, abstract_fa = {باغ ایرانی در یک گستره جغرافیایی از هند تا تبریز و از سمرقند و بخارا تا شیراز و مرزهایی فراتر از این محدوده، متناسب با شرایط اقلیمی و دوره تاریخی خاص خود در فرمها و شکلهای گوناگون تجلی پیدا کرده است. یکی از نقاط شکل گیری شیوه خاصی از مفاهیم باغ ایرانی، شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی است. بیرجند به عنوان شهری که رونق و شکوفایی خود را در دوره صفویه به دست آورده، دارای مجموعه‌ای از باغهای تاریخی متعلق به اواخر دوره زندیه، دوره قاجار و پهلوی اول است. بررسی ویژگیها و شاخصه‌های باغهای بیرجند در مقایسه با دیگر باغهای ایران نشان از شیوه متفاوتی در طراحی دارد. شاخصه‌های 8 باغ تاریخی اکبریه، شوکت آباد، رحیم آباد، بهلگرد، مود، امیر آباد، معصومیه و طوغان نشان می‌دهد که ترکیب خصوصیاتی همچون عدم حضور محور آب، اتصال به بافت روستایی، محور اصلی درخت کاج، شاه نشین میان استخر، شکل گیری حوض خانه، باغ قلعه ای بودن و محور قوی ممتد، شیوه باغسازی بیرجند را از دیگر نقاط ایران متمایز می‌کند. این نوشتار با تکیه بر دوره‌های تاریخی، اقلیم و معماری بیرجند، به دلیل کمبود اطلاعات کافی در مورد باغسازی بیرجند، ابتدا به معرفی ویژگی‌های معماری این باغها پرداخته و سپس در یک تحلیل قیاسی زمینه‌های لازم جهت شناخت شیوه خاص باغسازی بیرجند را فراهم می آورد.}, keywords_fa = {بیرجند,باغ ایرانی,کاج,باغ _ قلعه}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_766.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_766_a8e43949442dde9f3dcef66e4be4986d.pdf} } @article { author = {norouzitalab, alireza}, title = {Foundations for understanding and interpretation of Byzantine Art}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {2}, number = {4}, pages = {72-83}, year = {2006}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {The Byzantine Art belogs to the world of christianity. The world of christianity has some characteristics which generally reflect the art works belonging to the christian era. Any interpretation, critic and studies of the Byzantine era Art is possible only if it is done on the basis of knowing the world it belongs to. The core of chritian world is the sacred writ and the divine words. The advent of the Christ is the beginning point of the christian world. The word divine has uncovered a total of world which stems in the merit, glory and beauty and the light of God. To understand and interprete the Byzantine art requires a deep perception of the christian wold. The presence of a sacred fact in a picture and picture interpretation to refer to the sacred fact is the theme of the Byzantine art.}, keywords = {Art of the Byzantine,Art of religious,Structural,Historical,Holy Book,Christ,Illumination,Iconography,Aesthetics,Spirituality,Sacred,Holy halo,Symbol}, title_fa = {بنیانهایی برای شناخت و تفسیر هنر بیزانس}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_1508.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_1508_136f138bb9cb3fdf69d335d1891c7085.pdf} }