@article { author = {Parto, Shideh and Norouz Borazjani, Vida and Mirshahzadeh, Shervin}, title = {Reading the Effective Factors of Spatial Atmosphere of Contemporary Mosques, Based on Grounded Theory Approach}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {5-18}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.241593.4613}, abstract = {Problem statement: Despite the many definitions of the mosque that have been offered in academic places so far, Undoubtedly, the definition of a mosque would not be complete without considering its audiences. Because one of the main functions of mosques is to create a platform for spiritual communication between man and God. This connection from the most primitive type of mosque to modern mosques has been an integral part of the function of mosques. Therefore, the audience and his perception are very important in this sacred space. The original experiences that take place in man-made spaces are experiences that have been influenced by a number of factors. Experiences that architects and phenomenologists call “the atmosphere”. This research seeks to identify the factors affecting the audience’s perception of the atmosphere of mosques.Questions and research objectives: The purpose of this study is to “identify the factors affecting the audience’s perception of the atmosphere of mosques” And it tries to answer the question of what factors can be effective in conveying the spatial atmosphere of a mosque.Research method: This research has been done qualitatively. In terms of the nature of the data, is Textual, semantic and unstructured. It is inductive thinking in terms of logic and interpretive in terms of the level of analysis. Strategy of this research is grounded theory and analyzes has been done by systematic coding of Strauss and Corbin with the help of MaxQDA software.Conclusion: Findings of the research show that in the audience’s perception of the atmosphere of the mosque space Architect can plan such as minimizing the conflict of the audience or the correct use of symbols and signs and benefiting from religious texts he or she can be involved to some extent (and not definitively) in shaping the spatial atmosphere of the mosque. Factors such as the audience’s emotional experiences when confronted with space, Ruling currents of thought, Historical events and geographical conditions, there are issues beyond the control of the designer in shaping the atmosphere of the mosques. Therefore, the factors affecting the transmission of the atmosphere of a mosque are in controllable parts and in uncontrollable parts. As a result, it can never be claimed that architecture alone can be an influential factor in conveying the atmosphere of a mosque.}, keywords = {atmosphere,spatial experience,Contemporary Mosques,audience perception}, title_fa = {خوانش عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اتمسفر فضایی مساجد‌ معاصر با تکیه بر نظریۀ د‌اد‌ه‌بنیاد‌}, abstract_fa = {بیان مسئله: علی‌رغم تعاریف متعد‌د‌ی که د‌ر محافل د‌انشگاهی تا کنون از مسجد‌ ارائه شد‌ه است، بی‌شک تعریف مسجد‌ بد‌ون د‌رنظرگرفتن مخاطب آن تعریف کاملی نخواهد‌ بود‌، زیرا یکی از اصلی‌ترین کارکرد‌های مساجد‌ ایجاد‌ بستری برای برقراری ارتباط معنوی بین انسان و خالق یکتاست. این ارتباط از ابتد‌ایی‌ترین نوع مسجد‌ تا مساجد‌ امروزی بخشی جد‌ایی‌ناپذیر از کارکرد‌ مساجد‌ بود‌ه است. از این رو انسان و اد‌راک او د‌ر این فضای مقد‌س اهمیت فراوانی می‌یابد‌. تجربه‌های اصیلی که د‌ر فضاهای انسان‌ساخت شکل می‌گیرند‌ تجربیاتی هستند‌ که تحت تأثیر عوامل متعد‌د‌ی به وجود‌ آمد‌ه‌اند‌؛ تجربیاتی که معماران و پد‌ید‌ارشناسان به آن اتمسفر می‌گویند‌. این پژوهش به‌د‌نبال شناخت عوامل تأثیرگذار بر اد‌راک مخاطب از اتمسفر فضای مساجد‌ است.سؤال و هد‌ف پژوهش: هد‌ف از انجام این پژوهش «شناخت عوامل تأثیرگذار بر اد‌راک مخاطب از اتمسفر فضای مساجد‌» است و سعی د‌ارد‌ به این پرسش پاسخ د‌هد‌ که چه عواملی د‌ر انتقال اتمسفر فضایی یک مسجد‌ می‌توانند‌ تأثیرگذار باشند‌.روش پژوهش: این پژوهش به روش کیفی انجام شد‌ه است. از لحاظ سرشت د‌اد‌ه‌ها، متنی، معنایی و ناساختمند‌، از لحاظ منطق اند‌یشید‌ن، استقرایی و از لحاظ سطح تحلیل، از نوع تفسیری است. راهبرد‌ انتخابی د‌ر این پژوهش راهبرد‌ نظریۀ د‌اد‌ه‌بنیاد‌ و تحلیل‌ها به روش کد‌گذاری سیستماتیک اشتراوس و کوربین با کمک نرم‌افزار MaxQDA انجام شد‌ه است.نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان از این د‌ارند‌ که د‌ر اد‌راک مخاطب از اتمسفر فضای مساجد‌، طراح با تد‌ابیری چون به‌حد‌اقل‌رساند‌ن د‌رگیری حواس مخاطب و یا به‌کارگیری صحیح نماد‌ها و نشانه‌ها و بهره‌مند‌ی از نصوص د‌ینی می‌تواند‌ تا حد‌ود‌ی (و نه به‌صورت قطعی) د‌ر راستای شکل‌د‌اد‌ن به اتمسفر فضایی مسجد‌ د‌خیل باشد‌. عواملی چون تجربیات احساسی مخاطب هنگام مواجهه با فضا، جریان‌های فکری حاکم، وقایع تاریخی و شرایط جغرافیایی موضوعاتی خارج از کنترل شخص طراح د‌ر شکل‌د‌اد‌ن به اتمسفر فضای مساجد‌ هستند‌. از این رو عوامل مؤثر بر انتقال اتمسفر فضایی یک مسجد‌ د‌ر بخش‌هایی قابل‌کنترل و د‌ر بخش‌هایی غیرقابل‌کنترل هستند‌. د‌ر نتیجه هیچ‌گاه نمی‌توان اد‌عا کرد‌ که معماری به‌تنهایی بتواند‌ عامل تأثیرگذاری د‌ر انتقال اتمسفر فضای مسجد‌ی باشد‌.}, keywords_fa = {اتمسفر,تجربۀ فضایی,مساجد‌ معاصر,اد‌راک مخاطب}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128757.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128757_ef80b201a1e8ad990a33429e4c50b781.pdf} } @article { author = {Esmaeilian Toussi, Hoda and Etesam, Iraj and Mahdavinejad, Mohammadjavad}, title = {The Application of Evolutionary Algorithms and Shape Grammar in the Design Process Based upon Traditional Structures}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {19-36}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2019.161797.3914}, abstract = {Problem statement: Although the application of shape-based methods in the generative design systems has been studied as a means for describing or analyzing a style, regional architecture, or a specific design in numerous works of literature, the complexity and multiplicity of the structural grammars, as well as the lack of flexibility in the system for evaluation and optimization of new models has somewhat dwindled the applicability of these approaches. However, in addition to investigating and extracting the shape grammar of a traditional structure, the potential of generating novel designs based upon the shape rules indicates the necessity of further examination of the shape-based approaches. Research objectives: Addressing the issue, this study proposes a hybrid generative evolutionary approach. The use of generative evolutionary methods can provide fresh insight into the process of analyzing traditional structures and designing new ones based on these structures.Research method: The methodology is based upon library studies with the analytical-descriptive approach to examine the related literature review. Furthermore, with the consideration of Kashan’s traditional houses as a case study, it applies the combination of shape grammar method for analyzing configuration characteristics and physical-spatial relationships in historic houses, with genetic algorithm for optimizing the new generated forms. Conclusion: The results of the study indicate the effectiveness of generative evolutionary methods in improving and accelerating the process of analyzing the characteristics of traditional structures as well as producing a variety of new designs that can preserve the spatial essence of traditional structures.}, keywords = {generative evolutionary design,evolutionary algorithms,Shape grammar,Rule Schemas,Genetic Algorithm}, title_fa = {کاربست «الگوریتم‌های تکاملی» و روش «د‌ستور زبان شکل» د‌ر فرایند‌ طراحی مبتنی بر ساختارهای سنتی}, abstract_fa = {بیان مسئله: کاربست روش‌های شکل-محور د‌ر سیستم طراحی مولد‌، اگرچه د‌ر جهت توصیف و تحلیل یک سبک یا معماری منطقه‌ای و یا اثری خاص د‌ر مطالعات متعد‌د‌ی مورد‌ بررسی قرارگرفته‌اند‌، پیچید‌گی و تعد‌د‌ قواعد‌ ساختاری و عد‌م انعطاف‌پذیری این روش‌ها د‌ر ارزیابی و بهینه‌یابی نمونه‌های جد‌ید‌ تولید‌شد‌ه تا حد‌ود‌ی از مطلوبیت کاربرد‌ آن‌ها کاسته است. با این وجود‌، توانایی تولید‌ فرم‌های جد‌ید‌ بر مبنای قوانین اشکال، علاوه بر تحلیل و استخراج قواعد‌ شکلی یک ساختار سنتی، لزوم بررسی بیشتر روش‌های شکل-محور را مشخص می‌کند‌. هد‌ف پژوهش: این پژوهش د‌ر راستای پاسخگویی به این کاستی، رویکرد‌ ترکیبی تکاملی مولد‌ را پیشنهاد‌ می‌کند‌. کاربست روش‌های تکاملی مولد‌ می‌تواند‌ نگرش جد‌ید‌ی د‌ر فرایند‌ تحلیل ساختارهای سنتی و طراحی جد‌ید‌ مبتنی بر این ساختارها ارائه د‌هد‌.روش پژوهش: روش پژوهش بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای و به‌صورت تحلیلی-توصیفی جهت بررسی اد‌بیات موضوعی مرتبط بود‌ه و همچنین با د‌رنظرگرفتن نمونه‌های مورد‌ی از میان خانه‌های سنتی کاشان، از ترکیب روش شیپ گرامر (د‌ستورزبان شکل) جهت تحلیل ویژگی‌های ترکیب‌بند‌ی و روابط فیزیکی-فضایی د‌ر خانه‌های سنتی، و ابزار الگوریتم ژنتیک جهت بهینه‌یابی ساختارهای جد‌ید‌ تولید‌شد‌ه، استفاد‌ه می‌کند‌.نتیجه‌گیری: نتیجۀ تحقیق نشان‌د‌هند‌ۀ کارایی روش‌های تکاملی مولد‌ د‌ر بهبود‌ و تسریع فرایند‌ تحلیل ویژگی‌های ساختارهای سنتی و همچنین تولید‌ طرح‌های متنوع جد‌ید‌ی است که می‌توانند‌ جوهرۀ فضایی ساختارهای سنتی را حفظ کنند‌. }, keywords_fa = {طراحی تکاملی مولد‌,الگوریتم‌های تکاملی,د‌ستورزبان شکل,طرحوارۀ قوانین فضایی,الگوریتم ژنتیک}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_119389.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_119389_2a353bf84914bad194b29903a40ecc47.pdf} } @article { author = {Abolhassan Moghaddami, Sevda and Mohammadzadeh, Mehdi}, title = {The Course of Resuscitation and Evolution of Contemporary Turkish Miniature}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {37-50}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.222054.4483}, abstract = {Problem statement: The contemporary miniature of Turkey owes much to the great painting heritage of Ottoman. Although it declined during its fluctuating path after the formation of the Republic of Turkey (1923) and not traceable in Turkish art until the 1940s, it has ultimately managed to achieve special styles and personal methods with the help of artists who have tried to revive miniature. The personal styles and innovations after 1970 can be clearly traced back into two sections including thematic evolution and innovation of miniatures and then the formal evolution and innovation of the miniatures. Research objective: This study intends to study the developments and innovations of contemporary Turkish painters and answer these two questions during the research: “What are the characteristics of Turkish miniature after the establishment of the republic?” And “What innovative works have emerged in contemporary Turkish miniature?” » In this regard, to answer the questions in this study, the works of ten contemporary Miniaturists who have a personal style have been studied.Research method: In this study it is tried to investigate the developments and innovations of contemporary Turkish painters by utilizing a descriptive-analytical method and by collecting information through library and archival methods through correspondence with the artists themselves and bringing together works from their personal collections.Conclusion: The results indicated that a group of painters has come up with innovations in theme by benefiting from the style of Ottoman classical school of miniature, and another group has not only changed the common style of classical miniature, but also has painted in the realm of performance and conceptual arts. In other words, contemporary painters have managed to present contemporary concepts to the audience in modern expressive forms while preserving the traditions of Ottoman miniature.}, keywords = {Turkish Miniature,Contemporary Art,Ottoman School}, title_fa = {سیر احیا و تحول هنر نگارگری معاصر ترکیه}, abstract_fa = {بیان مسئله: نگارگری معاصرترکیه وام‌د‌ار میراث عظیم نقاشی عثمانی است. هرچند‌ د‌ر طی مسیر پرفرازونشیبش بعد‌ از شکل‌گیری جمهوریت ترکیه (1923 م.) د‌چار افول شد‌ و تا د‌هۀ 1940 م. چند‌ان د‌ر هنر ترکیه قابل رد‌یابی نیست، ولی د‌ر نهایت توانسته است به کمک هنرمند‌انی که د‌ر پی احیای نگارگری بود‌ه‌اند‌، امروزه به سبک‌های خاص و شیوه‌های شخصی د‌ست پید‌ا کند‌. این سبک شخصی و نوآوری‌ها بعد‌ از 1970 م. د‌ر د‌و بخش تحول و نوآوری مضمونی نگاره‌ها و سپس تحول و نوآوری فرمی نگاره‌ها به وضوح قابل پیگیری است.هد‌ف پژوهش: این پژوهش د‌ر نظر د‌ارد‌ تحولات و نوآوری‌های نگارگران معاصر ترکیه را مورد‌ مطالعه قرار د‌هد‌ و د‌ر طی پژوهش به این د‌و سؤال پاسخ د‌هد‌: «نگارگری ترکیه بعد‌ از استقرار جمهوریت چه ویژگی‌هایی د‌ارد‌؟» و «چه آثار نوآورانه‌ای د‌ر نگارگری معاصر ترکیه شکل گرفته است؟» و د‌ر همین راستا برای پاسخ به سؤالات مورد‌ نظر د‌ر این پژوهش آثار د‌ه نگارگر معاصر که د‌ارای سبک شخصی هستند‌، مورد‌ مطالعه قرار گرفته است.روش پژوهش: این مقاله با استفاد‌ه از روش توصیفی-تحلیلی و با گرد‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و آرشیوی از طریق مکاتبات با خود‌ هنرمند‌ان و جمع‌آوری آثار از مجموعه‌های شخصی آنها، به مطالعه و تحلیل آثار پرد‌اخته است.نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌د‌هد‌ گروهی از نگارگران با بهره‌گیری از سبک و اسلوب مکتب نگارگری کلاسیک عثمانی د‌ست به نوآوری د‌ر مضمون زد‌ه‌اند‌ و گروه د‌یگر نه‌تنها اسلوب رایج نگارگری کلاسیک را تغییر د‌اد‌ه‌اند‌، بلکه نگارگری را د‌ر هنرهای اجرایی و مفهومی نیز اجرا کرد‌ه‌اند‌. به عبارت د‌یگر نگارگران معاصر د‌ر کنار حفظ سنت‌های نگارگری عثمانی توانسته‌اند‌ مفاهیم معاصر را د‌ر قالب‌های بیانی امروزی به مخاطب ارائه کنند‌. }, keywords_fa = {نگارگری ترکیه,هنر معاصر,مکتب عثمانی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128758.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128758_8120d1d4d83e0c3fe75534b4742ff40a.pdf} } @article { author = {Adham, Zargham and Dastyari, Elnaz}, title = {A Look at the Defamiliarization Devices in the Works of Muhammad Siyah Qalam}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {51-60}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.237038.4581}, abstract = {Problem statement: Defamiliarization, as a concept, defines art as the depiction of things in a new, unexpected light. As a brief review reveals, the works of Muhammad Siyah Qalam are distinguished from the mainstream Persian miniature - which followed specific criteria, due to characteristics that create a certain kind of defamiliarization. Therefore, the essential question for this research is, “what are the unconventional devices used by Siyah Qalam to achieve defamiliarization?”Research objective: This research explores the defamiliarization devices used by Siyah Qalam. Theoretical analysis of art from a defamiliarization standpoint is important because it reveals the artist’s mechanisms and devices to accomplish the aesthetical goal of prolonging perception.Research method: This study is conducted as secondary, descriptive-analytical research and provides visual examples to aid understanding.Conclusion: The findings suggest that Siyah Qalam transcended Persian miniature conventions using unique subject matters, new combinations, personification, exaggeration, repetition, and unconventional painting techniques. His particular use of these devices enables defamiliarization to be explored in his works on both the non-structural and structural levels. Conclusion The works of Muhammad Siyah Qalam show features that are different from the frameworks and traditions that govern Iranian painting. The research findings indicate that Muhammad Siyah Qalam in emergencies such as subject selection, the creation of new compositions and recognition led to the emergence of Defamiliarization at the non-structural level of the works. Also, the use of measures such as the exaggeration of repetition and how to use the technique by Muhammad Siyah Qalam has caused Defamiliarizatio at the structural level.}, keywords = {Defamiliarization,Persian miniature,Muhammad Siyah Qalam,Viktor Shklovsky}, title_fa = {نگاهی به شگرد‌‌های آشنازد‌‌ایی د‌‌ر آثار محمد‌‌ سیاه قلم}, abstract_fa = {بیان مسئله: مفهوم آشنازد‌ایی معنای هنر را نشان‌د‌اد‌ن چیزها به‌صورت نو و غیره‌منتظره د‌ر نظر می‌گیرد‌. چنانکه از بررسی اجمالی آثار برمی‌آید‌، کارهای محمد‌ سیاه قلم د‌ارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که د‌ر مقایسه با جریان کلی نگارگری، که همواره برپایۀ معیارهای مشخصی شکل گرفته، نوعی آشنازد‌ایی را به نمایش می‌گذارد‌. د‌ر این راستا پژوهش حاضر با این سؤال اساسی روبه‌روست که محمد‌ سیاه قلم با استفاد‌ه از چه شگرد‌هایی فارغ از معیارهای نگارگری د‌ست به آشنازد‌ایی زد‌ه است؟ هد‌ف پژوهش: بررسی شگرد‌های آشنازد‌ایی به‌کارگرفته‌شد‌ه توسط محمد‌ سیاه‌ قلم است. بررسی آثار هنری با رویکرد‌های نظری هنر همچون مفهوم آشنازد‌ایی از آن روی حائز اهمیت است که از سازوکار به‌کارگرفته‌شد‌ه د‌ر آثار هنری پرد‌ه‌ برمی‌د‌ارد‌ و مشخص می‌کند‌ هنرمند‌ با چه شگرد‌هایی به طولانی‌شد‌ن اد‌راک حسی به‌عنوان یک غایت زیباشناسانه د‌ست زد‌ه است.روش پژوهش: توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای جمع‌آوری شد‌ه‌اند‌. همچنین تلاش شد‌ه با توجه به نمونه‌های موجود‌، مصاد‌یق تصویری مناسب نیز جهت فهم بهتر مطالب ارائه شود‌.نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که محمد‌ سیاه قلم د‌ر موارد‌ی همچون انتخاب موضوع، ایجاد‌ ترکیبات جد‌ید‌، به‌کارگیری تشخیص و همچنین استفاد‌ه از شگرد‌هایی مانند‌ اغراق، تکرار و چگونگی به‌کارگیری شیوه‌های اجرا از قواعد‌ نگارگری فراتر رفته است. این‌گونه به‌نظر می‌رسد‌ که چگونگی به‌کارگیری شگرد‌های یاد‌شد‌ه امکان بررسی مفهوم آشنازد‌ایی را د‌ر د‌و سطح ساختاری و غیرساختاری د‌ر آثار او فراهم می‌کند‌.}, keywords_fa = {آشنازد‌ایی,نگارگری ایران,محمد‌ سیاه قلم,ویکتور اشکلوفسکی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128760.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128760_352715011a2bdb752bd7e6974f53b36a.pdf} } @article { author = {Mirzahosseini, Morteza and Soltanzadeh, Hossein}, title = {Explaining the Role of Nazi Architecture in the Architecture of Iranian State Buildings (First Pahlavi Era, period of 1933-1941)}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {61-74}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.227689.4521}, abstract = {Problem statement: With the rise of the Nazi Party in August 1941, Iran-Germany relations entered a new era. Increasing German influence in Iran through propaganda about the superiority of the Aryan race and the struggle against colonial powers such as Britain and Russia led Iranians to see Germany as their potential supporter and savior. Due to this perception, a large number of specialists and experts in various fields entered Iran to cooperate with the Pahlavi government. Among them, the presence of German architects, engineers, and construction companies is more prominent than any other group and their role in building many state buildings is obvious; buildings that emerged to show the power and glory of the government, influenced by the buildings of the Nazi era with a neoclassical orientation.Research objective: The current research aims to study the neoclassic architecture and extract its indicators and analyze them in the built monuments by German architects in Iran. Therefore, the main research question is based on this point that to what extent the tendency to the Nazi Architecture (neoclassic) has affected the contemporary architecture of Iran? The theoretical framework of the article also emphasizes that with the expansion of relations between the years of Nazi ruling in Germany and the first Pahlavi in Iran, part of the underlying factors for the formation of contemporary Iranian architecture emerged under the influence of Germany.Research method: The current study is qualitative research. Method of interpretive historical research as well as the descriptive-analytical method is used in a mixed way. Conclusion: Research results show that the presence of German expert groups and individuals in Iran had a very significant role in the entry of the Western architectural elements in Iran. Patterns and characteristics have been effective in three functional (plan), physical (form), and symbolic areas in the Iranian architecture, and in the meantime, the influence of the functional components have been more than the other two components. Also, improving the construction methods and using modern materials has been another area of influence of Germans in Iran. }, keywords = {Iran and Germany,Neoclassic architecture,State buildings,First Pahlavi}, title_fa = {تبیین نقش معماری نازی بر معماری بناهای دولتی ایران (دورۀ پهلوی اول، بین سال‌های 1312 تا 1320)}, abstract_fa = {با به قدرت رسیدن حزب نازی در مرداد چکیدهبیان مسئله: پس از به‌قدرت‌رسیدن حزب نازی در آلمان، روابط ایران و آلمان وارد دوران جدیدی شد. افزایش نفوذ آلمان در ایران و تبلیغات این کشور دربارۀ برتری نژاد آریایی و مبارزه با قدرت‌های استعماری، نظیر انگلیس و روسیه، باعث شد ایرانیان آلمان را پشتیبان و منجی بالقوۀ خود تلقی کنند. به‌واسطۀ این تلقی، انبوهی از متخصصان و کارشناسان در زمینه‌های مختلف برای همکاری با حکومت پهلوی وارد خاک ایران شدند؛ در این بین حضور معماران و مهندسان و شرکت‌های ساختمانی آلمانی بیش از هر گروه دیگری به چشم می‌خورد و نقش آن‌ها در ساخت بسیاری از ساختمان‌های دولتی و حکومتی مشهود است. ساختمان‌هایی که در راستای نمایش قدرت و شکوه حکومت، متأثر از بناهای عصر نازی و با گرایش نئوکلاسیک، پدید آمدند.هدف پژوهش: مقالۀ پیش رو به دنبال بررسی معماری نئوکلاسیک و استخراج شاخصه‌های آن و تحلیل این شاخصه‌ها در آثار ساخته‌شده توسط معماران آلمانی در ایران است. پرسش اصلی مقاله بر این نکته استوار است که گرایش به معماری نازی (نئوکلاسیک) تا چه حد بر معماری معاصر ایران تأثیر گذاشته است؟ و چارچوب نظری مقاله نیز بر این نکته تأکید دارد که با گسترش روابط ایران و آلمان، در بین سال‌های حکومت حزب نازی در آلمان و پهلوی اول در ایران، بخشی از زمینه‌های شکل‌گیری معماری معاصر ایران تحت تأثیر کشور آلمان پدید آمد. روش پژوهش: مقالۀ پیش رو از نوع کیفی است و در آن از روش تحقیق تاریخی-تفسیری و همچنین روش توصیفی-تحلیلی به‌صورت آمیخته استفاده شده است.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که حضور افراد و گروه‌های متخصص آلمانی در ایران نقش بسیار مهمی در ورود عناصر معماری غربی به ایران داشته است. الگوها و شاخصه‌ها در هر سه حوزۀ عملکردی (پلان)، کالبدی (فرم) و نمادین در معماری ایران تأثیرگذار بوده‌اند و در این بین، نفوذ مؤلفه‌های عملکردی، نسبت به دو مؤلفۀ دیگر، شاخص‌تر بوده است. همچنین ارتقای شیوه‌های ساخت‌وساز و استفاده از مصالح نوین یکی دیگر از زمینه‌های اثرگذاری آلمان‌ها در ایران بوده است.}, keywords_fa = {ایران و آلمان,معماری نئوکلاسیک,بناهای دولتی,پهلوی اول}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128759.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128759_f885f9c522eeb29a458c6d72c363bcd6.pdf} } @article { author = {adibzadeh, soodabeh and Abbasiharofteh, Mohsen and Aminpoor, Ahmad}, title = {Analysis of the Quality of Arthur Pope’s Knowledge about Iranian Architecture Based on His Written Histographical Works}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {75-84}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.207259.4353}, abstract = {Problem statement: Architectural historiography in Iran, like other fields of theoretical foundations of architecture, has not achieved a proper position, and on the other hand, existing historiographical works have been less studied to determine the asset and lack of asset in this field through this achievement and to more clarify the path of Iranian architectural historiography. Therefore, it seems necessary to study the works of architectural historiography. Thus, in the present study, the following questions are addressed: Which attitudes and methods has Arthur Pope used to study Iranian architecture? What are the fields and contexts in which these methods and attitudes have been formed? What has been the result of applying these methods and attitudes for understanding Iranian architecture?Research objectives: This study was conducted to review the written works by Arthur Pope to identify his attitudes and methods as well as his achievement in using them for understanding Iranian architecture.Research method: For this purpose, grounded theory was used as the research method.Conclusion: The result showed that Arthur Pope, influenced by the requirements of the time and the needs of Iranian architectural historiography in that period, has used attitudes and methods to understand Iranian architecture through which, he has presented a history of Iranian architecture. Although, it is more focused on the physical aspects of Iranian architecture; but apart from the physical aspects, he has also paid some attention to other aspects of Iranian architecture, such as space and backgrounds of formation. His architectural historiography has more architectural color and sense than other historians of his time. He has also tried further than them to present his view closer to that of an Iranian person. Therefore, he can be considered a historian who has made acceptable efforts in writing a history book about Iranian architecture, taking into account the requirements of his time.}, keywords = {Architectural Historiography,Historians’ Attitude,Historians’ Method,Arthur Pope}, title_fa = {واکاوی کیفیت شناخت آرتور پوپ از معماری ایران با استناد به آثار مکتوب تاریخ‌نگاری او}, abstract_fa = {بیان مسئله: تاریخ‌نگاری معماری در ایران، همچون سایر حوزه‌های مبانی نظری معماری، به جایگاهی شایسته دست نیافته است، و از سوی دیگر آثار تاریخ‌نگاری موجود نیز آن‌قدر مورد بررسی قرار نگرفته‌اند که از این رهاورد داشته‌ها و نداشته‌های این حوزه مشخص شود و مسیر تاریخ‌نگاری معماری ایران روشن‌تر شود. لذا بررسی آثار تاریخ‌نگاری معماری امری ضروری به نظر می‌رسد؛ این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سؤالات ذیل است: «آرتور پوپ» با چه نگرش‌ها و روش‌هایی به شناخت معماری ایران پرداخته است؟ این روش‌ها و نگرش‌ها در چه زمینه‌ها و بستری شکل گرفته‌اند؟ و حاصل به‌کارگیری این روش‌ها و نگرش‌ها در شناخت معماری ایران چه بوده است؟هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی آثار مکتوب آرتور پوپ به‌منظور شناخت نگرش‌ها و روش‌های او و نیز دستاورد او در به‌کارگیری آن‌ها برای شناخت معماری ایران است.روش پژوهش: به‌منظور دستیابی به این هدف، نظریة زمینه‌ای یا گراندد تئوری به‌عنوان روش پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.نتیجه‌گیری: نتیجة حاصل بیانگر آن بود که آرتور پوپ، متأثر از اقتضائات زمانه و نیازهای تاریخ‌نگاری معماری ایران در آن دورة زمانی، نگرش‌ها و روش‌هایی را در شناخت معماری ایران به کار گرفت و با کمک آن تاریخ‌نامه‌ای از معماری ایران ارائه داد که اگرچه بیشتر معطوف به جنبه‌های کالبدی معماری ایران است، اما به‌جز کالبد به وجوه دیگری از معماری ایران چون فضا و زمینه‌های شکل‌گیری نیز تا اندازه‌ای توجه دارد، و تاریخ‌نگاری معماری او بیش از تاریخ‌نگارانِ هم‌دورة خود واجد رنگ و بویی معمارانه است. او همچنین بیش از دیگران تلاش کرد تا نگاهش را به نگاه انسان ایرانی نزدیک کند؛ لذا می‌توان پوپ را تاریخ‌نگاری دانست که، با درنظرگرفتن اقتضائات زمانه‌اش، به‌نحوی قابل‌قبول برای نگارش تاریخ‌نامه‌ای دربارة معماری ایران تلاش کرد.}, keywords_fa = {تاریخ‌نگاری معماری,نگرش تاریخ‌نگار,روش تاریخ‌نگار,آرتور پوپ}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128761.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128761_8b7444258c9915f2f014690724695eb4.pdf} } @article { author = {Moosavian, Somayeh and Aminzadeh Gohar Rizi, Behnaz and Shahcheraghi, Azadeh}, title = {Typology and Comparative Analysis of Research Approaches to Aesthetics of Architecture}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {85-100}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.235387.4570}, abstract = {Problem statement: Since the 1970s, aesthetic aspects and principles mainly have been developing based on different theoretical and empirical views, which has changed researchers’ insights into previous general principles. Therefore, research focus on various areas of theoretical problems in aesthetics resulted in the emergence of new attitudes towards the appraisal aspects of architectural works. Nevertheless, there is a weak consensus on theoretical and conceptual frameworks in this regard, and there are still controversial issues in many areas. Hence, two questions might arise. What are the main categories of contemporary studies in the aesthetics of architecture? What evaluation criteria have been used for the aesthetic analysis of approaches?Research objectives: Considering different aspects, this study focuses on typology and comparative analysis of relevant approaches. The importance of knowing these approaches lies in the fact that research into the aesthetic ideas, which are basically related to the cultural existence of humans, can restore theoretical aspects to practical processes of creativity and provide the foundation for environmental perception and further developments.Research method: In this qualitative study, a descriptive method was used followed by a qualitative content analysis through a comparative-interpretive approach to identify the main variables in the methodology of prominent and reputable scientific studies. Logical reasoning was then employed to analyze and compare their insight principles and explanatory results accurately. Conclusion: All environmental aspects, such as desirability and human well-being promotion are included due to the necessity of developing methodological disciplines for evaluations based on human “experiences” of the environment. Research attitudes must address studies of aesthetics through anthropocentric approaches by considering multiple and dynamic perceptions within the context of an environmental, active, cooperative, and empirical discourse. In fact, the concept of aesthetics in architecture requires the identification of in-depth insight into aesthetic perception from “perceptive human experience”.}, keywords = {architectural aesthetics,research approaches,Anthropocentrism,Aesthetic Experience}, title_fa = {گونه‌شناسی و مقایسۀ تطبیقی رویکردهای پژوهشی در مطالعات حوزۀ زیبایی‌شناسی معماری}, abstract_fa = {بیان مسئله: تنوع نگرش‌های موجود در پژوهش‌های مختلف زیبایی‌شناسی معماری به موضوعی میان‌رشته‌ای و پیچیده مبدل شده که در حال توسعۀ ایده‌های نظری جدید بر مبنای حوزه‌ای وسیع است. به طوری‌که از دهۀ 70 میلادی تاکنون، جنبه‌ها و اصول زیبایی‌شناسی عمدتاً براساس دیدگاه‌های نظری و تجربی مختلف در حال گسترش است و این موضوع موجب تغییر بینش پژوهشگران نسبت به قواعد کلی پیشین شده است. لذا توجه محققان به زمینه‌های گوناگون مسائل نظری زیبایی‌شناسی سبب پدیدآمدن نگرش‌هایی جدید در خصوص جنبه‌های ارزیابی آثار معماری شده است، ولی با این‌حال اجماع و توافق اندکی در خصوص چارچوب‌های نظری و مفهومی این موضوع وجود دارد، مواردی که هنوز در بسیاری زمینه‌ها بحث‌برانگیز است. لذا در این راستا، این پرسش‌ها مطرح می‌شوند که مقوله‌های اصلی پژوهش‌های معاصر در حوزۀ زیبایی‌شناسی معماری چیست؟ و چه معیارهای ارزیابی در تحلیل زیبایی‌شناسی رویکردها به کار گرفته شده‌اند؟هدف پژوهش: این پژوهش پیرامون مواضع مختلف موضوع به گونه‌شناسی و مقایسۀ تطبیقی رویکردهای مرتبط تمرکز می‌یابد. چراکه اهمیت شناخت این رویکردها از این واقعیت ناشی می‌شود که پژوهش در زمینۀ ایده‌های زیبایی‌شناسانه که اساساً مرتبط با موجودیت فرهنگی انسان است، امکان بازگردانی مواضع نظری به فرآیندهای عملی خلاقیت و ادراک محیط و توسعه‌های بیشتر را محیا می‌سازد. روش پژوهش: تحقیق کیفی حاضر با استفاده از یک روش توصیفی و متعاقباً تحلیل محتوای کیفی تحت رویکردی تطبیقی-تفسیری به شناسایی متغییرهای اصلی موجود در روش‌شناسی پژوهش‌های شاخص و معتبر علمی پرداخته و با استدلال منطقی سعی بر تدقیق و مقایسۀ مبانی بینشی و نتایج تبیینی آنها دارد. در این راستا در مجموع 81 پژوهش در بازۀ زمانی 1989 تا 2017 در قالب کتاب و مقالات معتبر علمی از طریق موتور جستجوی گوگل اسکالر شناسایی شدند. دامنۀ اطلاعاتی این پژوهش معطوف به مطالعاتی است که با توجه به شالودۀ معرفت‌شناسی آنها به طور خاص موضوع زیبایی در معماری را مورد مطالعه قرار داده‌اند. لذا به شیوۀ تمام‌شماری، نمونه‌های در دسترس به عنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند.نتیجه‌گیری: مفهوم‌سازی در خصوص رویکردهای مطالعاتی زیبایی‌شناسی معماری، باید فراتر از ترجیحات شناختی و یا ادراکی انسان و ارزیابی بلافصل یک اثر (که در یک بافت متحدالمرکز، منفعل، شیء محور است) بسط یابد. لذا لزوم توسعۀ حوزه‌های روش‌شناختی ارزیابی‌های مبتنی بر «تجربۀ» انسان از محیط موجب می‌شوند تا عملاً همۀ جوانب محیط از جمله مطلوبیت آن و ارتقاء بهزیستی انسان را شامل شود. از این‌رو ضرورت دارد تا نگرش‌های پژوهشی از طریق رویکردهای انسان‌محور و با در نظرگرفتن ادراک چندگانه و پویا در بستری از یک گفتمان زیست‌محور، فعال، مشارکتی و تجربی به مطالعات زیبایی‌شناسی در این حوزه بپردازند، چراکه مفهوم زیبایی‌شناسی در معماری نیازمند شناخت دیدگاه عمیقی از بحث ادراک زیبایی از منظر «تجربۀ ادراکی» انسان است.}, keywords_fa = {زیبایی‌شناسی معماری,رویکردهای پژوهشی,انسان محوری,تجربۀ زیبایی‌شناسی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128763.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128763_43b133d3dbc8535d12550b727ed4a2e8.pdf} } @article { author = {Rouzbahani, Roya and Afhami, Reza and Abdolvand, Neda}, title = {The Relation between the Objective Aspects and the Aesthetic Perception of Web Pages Case Study: The Website of Iranian Newspapers in the Year 2019}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {18}, number = {95}, pages = {101-114}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {10.22034/bagh.2020.235449.4577}, abstract = {Problem statement: The visual aesthetic design of a website, as an inseparable part of human experience in interaction with technology, is capable of meeting the needs of emotional and multi-sense experiences. The identification of components that raises the quality of visual attraction for the user has become the prime concern in the design of webpages. For this reason, this study focuses on understanding the aesthetic quality of webpage and attempts to answer the question of how can the visual components strengthen the users’ appreciation of aesthetics. Research objective: This Research have two aims. The first aim is to evaluate the impact of visual components of webpage design on the user’s subjective evaluation of aesthetics in the websites of the newspapers. The second aim is to discover the relation between the objective factors of design and the aspects of aesthetic perception.Research method: From a practical point of view and approach, this study is of descriptive – analytical category. The method of data collection is based on study of documents and findings from questionnaires. Conclusion: The research’s findings highlight the significant impact of the objective design components on the general perception of webpage aesthetics. The three factors of unity, variety and dynamism are instrumental in strengthening the aesthetic values when designing websites. Unity is the only factor involved in all the aspects of subjective perception of aesthetics. It also has a great impact on the two aspects of classical and expressive aesthetics through its impact on simplicity and craftsmanship. The factor of variety has a negative relation with all the dimensions of subjective aesthetics. According to results,   websites that established the ideal balance between visual unity and variety, have gained the highest position in the general ranking of aesthetics. In the end, practical solutions to enhance the aesthetic quality of webpages through visual design have been proposed.}, keywords = {visual aesthetics,Visual Design,newspaper website,webpage aesthetics}, title_fa = {رابطۀ جنبه‌های بصری و ادراک زیبایی‌شناسانۀ صفحات وب مطالعۀ موردی: پایگاه وب روزنامه‌های ایران سال 98}, abstract_fa = {بیان مسئله: طراحی زیبایی‌شناسی بصری پایگاه وب به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از تجربیات انسان در تعامل فناوری، قادر به وضع پاسخ‌های عاطفی و تجربیات چندحسی است. امروزه شناسایی مؤلفه‌هایی که موجب ارتقای کیفیت تجربۀ زیبایی‌شناسی بصری کاربر شود به مسئله‌ای اساسی در طراحی صفحات وب تبدیل‌ شده است؛ ازاین‌رو، این پژوهش بر نقش طراحی بصری بر ادراک زیبایی‌شناسی صفحۀ وب متمرکز شده و تلاش دارد تا به این مسئله پاسخ دهد که چگونه می‌توان ارزیابی زیبایی‌شناسی کاربران را از طریق به کارگیری مؤلفه‌های بصری تقویت کرد.هدف پژوهش: سنجش تأثیر مؤلفه‌های بصری طراحی صفحات وب بر ارزیابی زیبایی‌شناسانۀ ذهنی کاربر در پایگاه وب روزنامه‌ها و کشف رابطۀ عوامل بصری طراحی و جنبه‌های ادراک زیبایی‌شناسی است.روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش در دستۀ مطالعات توصیفی-تحلیلی قرار دارد. نحوۀ گردآوری اطلاعات از طریق منابع اسنادی و یافته‌های مبتنی بر پرسشنامه است.نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشانگر تأثیر معنادار مؤلفه‌های طراحی بصری بر درک کلی از زیبایی‌شناسی صفحات وب است. سه عامل ساختاری وحدت، تنوع و پویایی عوامل مهم، در تقویت ارزش زیبایی‌شناسی در طراحی بصری پایگاه وب هستند. وحدت تنها عاملی است که با همۀ ابعاد ادراک ذهنی زیبایی‌شناسی در ارتباط است. همچنین تأثیر زیادی بر هر دو جنبۀ زیبایی‌شناسی کلاسیک و بیانگر از طریق تأثیرگذاری بر بعد سادگی و ساخت دارد. عامل تنوع با تمامی ابعاد زیبایی‌شناسی ذهنی رابطۀ منفی دارد. نتایج حاکی از این است که پایگاه‌های وب دارای تعادل مطلوب میان وحدت بصری و تنوع، بالاترین رتبه‌بندی کلی زیبایی‌شناسی را کسب کرده‌اند. در نهایت، دستاوردهای عملی برای ارتقای کیفیت زیبایی‌شناسانه صفحات وب از طریق طراحی بصری ذکر شده است.}, keywords_fa = {زیبایی‌شناسی بصری,طراحی بصری,پایگاه وب روزنامه,زیبایی‌شناسی صفحه وب}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_128762.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_128762_759774ad4444c66987fe677b4ecbc220.pdf} }