•آصفی، مازیار و ایمانی، الناز. (1395). بازتعریف الگوهای طراحی مسکن مطلوب ایرانی-اسلامی معاصر با ارزیابی کیفی خانههای سنتی. پژوهشهای معماری اسلامی،4 (11): 75-58.
•آقاگلزاده، فردوس؛ ارجمندی، معصومه؛ گلفام، ارسلان و کرد زعفرانلوکامبوزیا، عالیه. (1389). کارآمدی الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در نقد و برابری ارزیابیها در متون ترجمه شدة «خواهران» اثر جیمز جویس. فصلنامة پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی،1(3): 24-1.
•آقالطیفی، آزاده. (1391). الگوی تعامل انسان و خانة معاصر در ایران. رسالة دکتری منتشره نشده. دانشگاه تهران: تهران، ایران.
•ارژمند، محمود و خانی، سمیه. (1391). نقش خلوت در معماری خانة ایرانی. مطالعات شهر ایرانی-اسلامی، (38): 27-7.
•ارمغان، مریم. (1393). تأثیر تحول سبک زندگی در معماری خانههای معاصر. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز: تهران، ایران.
•اکرمی، غلامرضا و زارع، فائزه. (1392). طراحی خانه در بافت سنتی شهری، مطالعة موردی: طراحی در بافت سنتی قم. هنرهای زیبا، 18(2):68-55.
•اخوت، هانیه؛ امیرخانی، آرین و پورجعفر؛ محمدرضا. (1388). تحلیل تطبیقی مفهوم حرکت در فضای سینما و معماری. کتاب ماه هنر، (134):16-12.
•بابک معین، مرتضی. (1394). معنا به مثابة تجربهزیسته؛ گذر از نشانهشناسی کلاسیک به نشانهشناسی با دورنمای پدیدارشناسی، تهران : سخن.
•برادی، لیئو و کوئن، مارشال. (1396). نظریه و نقد فیلم1؛ زبان سینما. ت: بابک تبرائی. تهران: حکمت سینا.
•بلیلان اصل، لیدا و اسکندری، مریم. (1396). ویژگیهای معمارانه مکان در طراحی صحنههایی با هویت ملی در فیلم «پری» اثر مهرجویی و «مادر» اثر حاتمی. مطالعات ملی، (71): 124-105.
•بمانیان، محمدرضا. (1377). بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری ساختمانهای بلند در ایران. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه تهران: تهران، ایران.
•پناهی، سیامک؛ مختاباد امرئی، سیدمصطفی و نوابخش، مهرداد.(1387). بررسی و تحلیل نقش سینما در انتقاد از شهرسازی مدرن.هویت شهر،2 (2): 24-13.
•پوردیهیمی، شهرام. (1391). شهر، مسکن و مجموعهها. تهران: آرمان شهر.
•چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانهشناسی. ت : مهدی پارسا. تهران: افست.
•حسنی میانرودی، نسیم؛ ماجدی، حمید؛ سعیده زرآبادی، زهراسادات و زیاری، یوسفعلی. (1396). واکاوی مفهوم خاطرة جمعی و بازیابی آن درفضاهای شهری با رویکرد نشانهشناسی. باغ نظر، 14(56): 32-17.
•حسینی، سیدباقر؛ امینزاده، الناز و باقری، وحیده. (1388). معماری و سینما، عناصر مکمل و هویتبخش فضا و مکان، آرمانشهر،2 (3): 120-113.
•حمزهنژاد، مهدی و دشتی، مینا. (1395). بررسی خانههای سنتی ایرانی از منظر پدیدارشناسان و سنتگرایان معنوی. نقش جهان،6 (2): 35-24.
دباغ، امیرمسعود و مختاباد امرئی، سید مصطفی. (1390). تأویل معماری پسامدرن از منظر نشانهشناسی. هویت شهر، 5 (9): 72-59.
•دباغ، امیرمسعود. (1391). تأثیر معماری متأخر غرب بر معماری معاصر ایران از منظر نشانهشناسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
•راودراد، اعظم و محمودی، بهارک. (1394). تخیل تهران، مطالعه منظر ذهنی شهر در سینمای دهة چهل و پنجاه ایران. تحقیقات فرهنگی ایران، 8 (4): 90-53.
•رحمانی، سارا. (1395). امکانپذیری ارتقاء معنی در مسکن حداقل.رساله دکتری منتشر نشده. دانشگاه شهید بهشتی: تهران، ایران.
•ساسانی، فرهاد. (1391). نشانهشناسی مکان (مجموعه مقالات هفتمین هماندیشی نشانهشناسی). تهران: سخن.
•سجودی، فرزان. (1387). نشانهشناسی کاربردی. تهران: علم.
•سرمستانی، محمد؛ فروتن، منوچهر و طهوری، نیر. (1396). آفرینش شاعرانه در فضای شهری. واکاوی نشانه شناختی فضای شهری باغ بلند شیراز. هویت شهر، (34): 78-67.
•شعیری، حمیدرضا. (1388). از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه-معناشناسی گفتمانی. نقد ادبی،2 (8):51-33.
•شعیری، حمیدرضا و ترابی، بیتا. (1390). بررسی شرایط تولید و دریافت معنا در ارتباط گفتمانی. دو فصلنامه زبان پژوهی دانشگاه الزهرا(س)، 3 (6): 49-23.
•ضیابخش، ندا و مختاباد امرئی، سید مصطفی. (1389). معنابخشی عبادی نور طبیعی در فضاهای معماری دو فیلم «نور زمستانی» برگمن و «پری» مهرجویی. هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، (42): 70-59.
•غفاری، علیرضا و منصور فلامکی. (1395). بازتاب نظریه های نشانه شناسی در خوانش معماری و شهر. مدیریت شهری، (45):350-339.
•فرقانی، محمدمهدی و اکبرزاده جهرمی، سید جمالالدین. (1390). ارائة مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم. مطالعات فرهنگ،12(16): 157-129.
•فروتن، منوچهر. (1388). چگونگی فهم فضای معماری ایران از نگارههای ایرانی. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات: تهران، ایران.
•فروتن، یکتا و برزی، یکتا. (1393). راهبردهای طراحی صحنههای تهران دوران پهلوی اول در سینما و مجموعههای تلویزیونی (با نگاهی خاص به مجموعة تلویزیونی «مدار صفر درجه» در چارچوب نظری «شیوههای معماری دوران پهلوی اول» سیدمحسن حبیبی). هنرهای زیبا،21(1):14-1.
•قهرمانی، محمدباقر؛ پیراوی ونک، مرضیه؛ مظاهریان، حامد و صیاد، علیرضا. (1393). کالبد متحرک ناظر و شکلگیری سکانسهای فضایی در معماری سینماتیک. هنرهای زیبا،19(4): 36-27.
•کالر، جاناتان. (1390). درجستجوی نشانهها. ت: لیلاصادقی و تینا امرالهی. تهران: نشر علم.
•کامرانی، آویده. (1395). تبیین عوامل مؤثر بر انتقال پیام درمکان با استفاده از رویکرد نشانهشناسی. رسالة دکتری منتشر نشده. علم و صنعت: تهران، ایران.
•کریمی، فریبرز. (1394). ریختشناسی ساختمانهای بلند و کاربست عوامل و فاکتورهای مؤثر برجلوههای بصری مطلوب ساختمان بلند. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه تهران: تهران، ایران.
•کریمیمشاور، مهرداد؛ منصوری، سیدامیر و ادیبی، علیاصغر. (1389). رابطة چگونگی قرارگیری ساختمانهای بلندمرتبه و منظر شهری. باغ نظر،7 (13): 99-89.
•گائینی، ابوالفضل و حسینزاده، امیر. (1391). پارادایمهای سهگانه اثباتگرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمان. راهبرد فرهنگ، 5 (19):138-103.
•ماستری فراهانی، نجمه. (1391). طراحی ساختمانهای بلندمرتبه اداری پایدار. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه تهران: تهران، ایران.
•متز،کریستین. (1395). نشانهشناسی سینما. ت: روبرت صافاریان.تهران: حکمت سینا.
•محمدی، مریم. (1394). تدوین اصول رمزگذاری در منظر شهری پایدار با بهرهگیری از رویکرد نشانهشناسی. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه علم و صنعت: تهران، ایران.
•مفاخر، فرشاد؛ مختاباد امرئی، سیدمصطفی و افروز، غلامعلی.(1392). بررسی متقابل ساختار ذهنی آهسته گام در فضای معماری و سینما از منظر ژاک لاکان. هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، 18(1):44-33.
•منصوری، سید امیر و آزادارمکی، مرضیه. (1388). سیالیت معنایی بنا. صفه، 18(48): 52-41.
•میرشاهزاده، شروین؛ اسلامی، سید غلامرضا و عینیفر، علیرضا.(1390). نقش فضای مرزی-پیوندی در فرآیند آفرینش معنا. هویت شهر، 5 (9):16-5.
•نجومیان، امیرعلی. (1387). تحلیل نشانهشناختی خانههای کاشان. نامه هنر،1(1): 128-111.
•نورتقانی، عبدالمجید. (1391). معنا در مسکن: مدلیابی انتظام معنای مسکن. رسالة دکتری منتشر نشده. دانشگاه شهید بهشتی: تهران، ایران.
•ناگل، تامس. (1393). در پی معنا. ت: محمد ناجی و مهدی معینزاده، تهران: هرمس.
•ون لون، تئو. (1395). آشنایی با نشانهشناسی اجتماعی. ت: حسین نوبخت. تهران: علمی.
•یورگنسن، ماریان و لوئیز، فیلیپس. (1396). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ت: هادی جلیلی. تهران: نی.
•Barthes, R. (1977). Image, music, text. (S. Heath, Ed.). The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (37): 235-236.
• Bronwen, M. & Felizitas, R. (2000). Dictionary of semiotics cassell. London & NewYork: Continuum.
• Canter, D. (1977). The psychology of place. London: Architectural press.
•Eisenstein, M. (1989). Montage and Architecture.Assemblage, (10): 111-131.
•Eco, U. (2002). Toward a Logic of Culture .In semiotics.Ed. Karin Boklund-Lagpoulou. Alexandros Lagopoulos and mark Gottdiener. London: SAGE.
•Fairclough, N. (1995). Media Discourse. London: Edward Arnold.
•Fairclough, N. (2004). Textual Analysis for Social Research.Londan & New York: New edition.
• Giedion, S. (1954). Space, Time and Architecture.The Growth Of A new Tradition. Cambridg: Harvard University press.
• Gifford, R. (2007). The consequences of living in High-Rise Buildings. Architectural Science Review, ( 1): 1-16.
• Gustafson, P. (2001). Meaning of place .every day experience and Theorethical conceptualization, journal of Environmental psychology, (21):5-16.
• Ifuersen, J. (2003). Text, Discourse, Concept: Approaches to Textual Analysis. Denmark: Aalborg University.
• Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse.The Modes and Media of Contemporary Communication.London: Edward Arnold.
• Kristeva, J. (2002). The Bounded Text .In Semiotics.Ed.Karin Boklund-Lagpoulou. Alexandros Lagopoulos and mark Gottdiener. London: SAGE.
• Lotman, Y. (1990). Univers of the mind .A semiotic Theory of culture.Translated by Shukman,A. London & New York: I.B Tauris & co.
• Martin, B & Ringham, F. (2000). Dictionary of semiotics cassell. London & newyork: I.B Tauris & co.
• Munzo, C. L. (2005). For Better or Worse: Exploring Multiple Dimensions of Place mening. Journal of Environmental psychology, (1): 67-86.
• Mustapha, A. A. (1988). Architectural Aepresentation and meaning: Towards a Theory of Interpretution Massachusetts Institute of Technology. Syria: University of Aleppo.
• Parsaee, M.; Parva, M. & Karimi, B. (2014). Space and place concepts analysis. HBRC Journal,10 (1016): 1-16.
• Prise, M. (2000). Architecture & Film II, AD. Architecture Design: LA: Articullating the Cinematic Urban, Eperience in the city Of Make Belive. London & New York: Wiley-Academy.
• Rahnama, M. R. & Heravi Torbati, M. H. (2014). Study of Physical-Spatial Effects of Engineering Research, American Journal of Engineering Research (AJER), (1): 23-24.
• Rapoport, A. (1982). The meaning of the built environment anonverbal communication approach. Arizona: University of Arizonapress.
• Relph, E. (1976). Place and Plaselessness. London: pion.
• Roze, G. (2001). Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: Thousand Oaks, New Delhi.
• Tasheva, S. (2012). Semiotics of Architectural Graphics, Sofia: Institute of Art studies.
• Tuan, Y. F. (1977). Spase and Place. The perspective of Experience. London: Edward Arnold.
• Van Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics. London: Routledge.
• Van Dijk, T. A. (2001). Critical discourse analysis. In D. Tannen, D. Schiffrin, & H. Hamilton (Eds.). Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell.